El triángulo azul: Mariano Llorente and Laila Ripoll’s testimony theatre

Authors

  • Laeticia Rovecchio Antón Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.14672/7.2016.1000

Abstract

This article analyses the text and staging of El triángulo azul (2014) by Mariano Llorente and Laila Ripoll, a tribute to and a record of the heroic feat of the Spanish prisoners in Mauthausen concentration camp. In this sense, the treatment of the historical material is particularly relevant: the play substantially distances itself from Piscator’s and Weiss’ theories on documentary theatre to converge into a piece in which different testimonial layers allow a new way of looking at the past, on the one hand, and, on the other, a deep reflection about the human and collective tragedy through constant dialogue between reality and fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armengou, Montse; Belis, Ricard (2005), El convoy de los 927 [26/04/2015] https://www.youtube.com/watch?v=0dqMix6nEos

Barthes, Roland (2008) [1980], La chambre claire. Notes sur la photographie, Paris, Gallimard.

Brecht, Bertol (1973), El compromiso en literatura y arte, Barcelona, Península.

—, (2004), Escritos sobre teatro, Madrid, Alba.

Genette, Gérard (1989), Figuras III, Barcelona, Lumen.

Jelin, Elizabeth (2002), Los trabajos de la memoria, Madrid, Siglo XXI.

Lehmann, Hans-Thies (2013), El teatro posdramático, Murcia, CENDEAC.

Llorente, Mariano; Ripoll, Laila (2014), El triángulo azul, Madrid, Centro Dramático Nacional.

Pavis, Patrice (2008), Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, Paidós.

Pike, David Wingeate (2006), Españoles en el Holocausto, Barcelona, Debolsillo.

Piscator, Erwin (1976), El teatro político, Madrid, Editorial Ayuso.

Reck, Isabelle (2012), “El teatro grotesco de Laila Ripoll, autora”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 21: 55-84.

Ricoeur, Paul (2004), La memoria, la historia, el olvido, Madrid, La Trotta.

Ríos Carratalá, Juan A. (2014), La mirada del documental. Memorias e imposturas, Alicante, Publicaciones de la Universitat d’Alacant.

Ripoll, Laila (2009), “El convoy de los 927”, La Ratonera. Revista asturiana de teatro, 25: 57-77.

Sánchez, José A. (2007), Prácticas de lo real en la escena contemporánea, Madrid, Visor Libros.

Sarrazac, Jean-Pierre (1997), “Le drame en devenir”, Registres, 2: 49-60.

Sella, Joan y Tomás, Cesc (2002), Mauthausen, el deber de recordar [26/04/2015] https://www.youtube.com/watch?v=PkUuoCiU0LU

Silva Barrera, Emilio (2014), “Triángulos azules en la memoria”, Llorente, Mariano y Ripoll, Laila, El triángulo azul, Madrid, Centro Dramático Nacional : 9-12.

Soler, Llorenç (2000), Francisco Boix, un fotógrafo en el infi erno [26/04/2015] https://www.youtube.com/watch?v=-04d60l0-EU

Szondi, Peter (1994), Teoría del drama moderno (1880-1950), Barcelona, Destino.

Weiss, Peter (1976), “Notas sobre el teatro documento”, Escritos políticos, Barcelona, Lumen: 97-110.

Published

2016-12-06