Artistic Freedom and Authoritarianism. From Buero Vallejo’s The Sleep of Reason to Mayorga’s Love Letters to Stalin

Authors

  • Eszter Katona University of Szeged

DOI:

https://doi.org/10.14672/7.2016.1001

Abstract

The paper presents a parallel reading of Antonio Buero Vallejo’s The Sleep of Reason and Juan Mayorga’s Love Letters to Stalin. The reason for the comparison arises from the works themselves: both represent, on the one hand, an artist’s reaction (here of Goya and Bulgakov respectively) to authoritarianism (represented by Fernando VII and Stalin) and, on the other hand, how the dominant ideologies suppress those artists who would rebel against the totalitarian system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abizanda Losada, Carmen (2013), La obra dramática de Juan Mayorga (1989-2009). Teatro histórico-político y teatro social, tesis doctoral [06/04/2015] http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/11708/2/AbizandaLosada_Carmen_TD_2013.pdf

Aróstegui, Julio (2009), “La Ley de Memoria Histórica: reparación de insatisfacción”, Patrimonio cultural de España, 1: 41-60.

Buero Vallejo, Antonio (1980-1981), “Acerca del drama histórico”, Primer Acto, 187: 18-21.

—, (1981), El sueño de la razón, Madrid, Espasa-Calpe.

Bulgákov, Mijail (1991), Cartas a Stalin, Traducción de Víctor Gallego, Madrid, Grijalbo Mondadori.

—, (2001), El Maestro y Margarita, traducción de Julio Travieso Serrano, México, Editorial Lectorum.

Chudakova, Marietta (1988), Zsiznyeopiszanyije Mihaila Bulgakova, Moscú, sin casa editora.

Gergely, Imre (1985), “Antonio Buero Vallejo színháza”, Színház, 10: 37-40.

Kiss, Ilona (1990), “Mihail Bulgakov Sztálinidái. A Batumi című dráma elé”, Színház, 3: 1-2.

López Sancho, Lorenzo (1970), “El sueño de la razón de Buero Vallejo, en la Reina Victoria”, ABC, 8-2-197: 63-64.

Mayorga, Juan (1999), “El dramaturgo como historiador”, Primer Acto, 280: 8-10.

—, (2003), “El teatro es un arte político”. Manifi esto alternativo escrito por Juan Mayorga y leído el 27 de marzo de 2003. Publicado en Paco (2006: 59-60).

—, (2014a), “Cartas de amor a Stalin”, Teatro 1989-2014, Segovia, La uÑa RoTa, 219-58.

—, (2014b), “Mi padre lee en voz alta”, Teatro 1989-2014, Segovia, La uÑa RoTa, 767-69.

Neuschäfer, Hans-Jörg (1994), Adiós a la España eterna. La dialéctica de la censura. Novela, teatro y cine bajo el franquismo, Barcelona, Anthropos.

Paco, Mariano de (2006), “Juan Mayorga: Teatro, historia y compromiso”, Monteagudo, 11: 55-60.

Ruggeri Marchetti, Magda (2000), “El intelectual y la imposición ideológica en ‘Cartas de amor a Stalin’ de Juan Mayorga”, Cuadernos de dramaturgia contemporánea, 5: 75-85.

Ruiz Ramón, Francisco (1986), “Apuntes para una dramaturgia del drama histórico español del siglo XX”, Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, ed. Sebastian Neumeister. Frankfurt am Main/Madrid, Vervuert/Iberoamericana, 383- 88 [06/04/2015] http://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/09/aih_09_2_042.pdf

Spooner, Claire (2014), “Una palabra más”. Prólogo a la edición de Juan Mayorga, Teatro 1989-2014, Segovia, La uÑa RoTa, 11-24.

Vilar, Ruth, Artesero, Salva (2010), “Conversación con Juan Mayorga”, Revista Pausa, 32: 1-9 [08/04/2015] http://www.salabeckett.cat/fi txers/pauses/pausa-32/conver.-con-juan-mayorga.-ruth-vilar-i-salva-artesero

Published

2016-12-06