María Velasco’s plays in contemporary Spanish theatre
DOI:
https://doi.org/10.14672/7.2016.1002Abstract
María Velasco (Burgos, 1984) is one of the most interesting young playwrights in contemporary Spain. This paper focuses on some of her most successful texts, such as Perros en danza, about the Second Spanish Republic and Civil War, La ceremonia de la confusión, about the social and political background at the time of the Movida, or Líbrate de las cosas hermosas que te deseo, a play about personal and cultural identity. The aim is to show her social commitment and her peculiar theatrical style. What most characterises her plays is the way she creates her characters and the relationship between them, the intertextuality and the vivid presence of the author, that never completely disappears from the stage.
Downloads
References
Doll, Eileen (2014), “Amor y arte en María Velasco”, Creadores jóvenes en el ámbito teatral, ed. José Romera Castillo. Madrid, Verbum: 121-31.
Fanjul, Sergio (2015), “Dramaturgo a la vista”, El País, 26-3-2015 [26/06/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2015/03/26/madrid/1427397114_860403.html
Manola, Giovanna (2014), “Lola Blasco Mena y María Velasco: la escena da nueva voz a la historia contemporánea y a sus personajes”, Creadores jóvenes en el ámbito teatral, ed. José Romera Castillo. Madrid, Verbum: 106-20.
Ortiz de Gondra, Borja (2010), “María Velasco: del difícil camino de encontrar la voz propia”, Teatro de papel, 12: 19-32.
Pallín, Yolanda (2013), “Todo lo contrario”, La ceremonia de la confusión, María Velasco, Madrid, Centro Dramático Nacional: 9-18.
Pérez-Rasilla, Eduardo (2011), “La escritura más joven. Algunas notas sobre la literatura dramática emergente en España”, Acotaciones, 27: 13-32.
—, (2012a), “Siete textos breves de siete dramaturgas jóvenes”, Acotaciones, 28: 77-89.
—, (2012b), “Entrevista con María Velasco”, Don Galán, 2 [26/06/2015] http://teatro.es/contenidos/donGalan/donGalanNum2/video.php?vol=2&doc=3_1
Vallejo, Javier (2012), “Removiendo Lorca, bajo la arena”, El País, 20-11-2015 [26/06/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/11/25/madrid /1353802245_071132.html
Velasco, María (2009), “Günter, un destripador en Viena”, Primer Acto, 327: 23-59.
—, (2010a), “Nómadas no amados”, Teatro en papel, 12: 43-119.
—, (2010b), “Diario de un viaje”, Teatro en papel, 12: 33-42.
—, (2010c), “Los perros en danza”, Textos teatrales Marqués de Bradomín, ed. Creación INJUVE. Madrid, Instituto de la Juventud: 99-160.
—, (2011), Tratado para saber vivir para uso de las viejas generaciones, Madrid, INAEM [26/06/2015] http://www.muestrateatro.com/archivos/05_Maria_Velasco.pdf
—, (2012), “Manlet”, Acotaciones, 28: 161-76.
—, (2013a), La ceremonia de la confusión, Madrid, Centro Dramático Nacional.
—, (2013b), “Una decena de almas”, Primer Acto, 344: 62-64.
—, (2014), “Linfojobs”, Primer Acto, 347: 48-54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Manuela Fox
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.