The Dramatic Structure of the First Period of Cervantes’ Theater: An Analysis

Authors

  • Fausta Antonucci Università degli Studi Roma Tre

DOI:

https://doi.org/10.14672/5.2015.1027

Abstract

This articles studies the dramatic structure of El trato de Argel, comparing it with that of La Numancia and La conquista de Jerusalén. Through the play’s segmental analysis and the problems it entails, we examine the configuration of the scenic changes (cuadros), the relationship between metrical forms and dramatic unities, the construction of dramatic space, the plot, and its structure. All these items show the evolution of Cervantes’ dramatic technique, as well as reinforce the attribution to Cervantes of La conquista de Jerusalén.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonucci, Fausta (2014), “La estructura dramática de La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón: un análisis comparado con La Numancia”, «Deste artife». Estudios dedicados a Aldo Ruffi natto, eds. Guillermo Carrascón; Daniela Capra; con la colaboración de Maria Consolata Pangallo; Iole Scamuzzi. Alessandria, Edizioni dell’Orso: 97-108.

Arata, Stefano (1992), “La conquista de Jerusalén, Cervantes y la generación teatral de 1580”, Criticón, 54: 9-112. Ahora en Stefano Arata (2002), Textos, géneros, temas. Investigaciones sobre el teatro del Siglo de Oro y su pervivencia, eds. Fausta Antonucci; Laura Arata; María del Valle Ojeda. Pisa, ETS: 31-126.

Baras Escolá, Alfredo, ed. (2009), Miguel de Cervantes, La Numancia, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.

Baras Escolá, Alfredo (2010), “Los textos de Cervantes. Teatro”, Anales cervantinos, 42: 73-88.

Brioso Santos, Héctor (2009), “Introducción” a Miguel de Cervantes (atribuida), La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón, Madrid, Cátedra: 11-114.

Canavaggio, Jean (1977), Cervantès dramaturge. Un théâtre à naître, Paris, PUF.

Castillo, Moisés R. (2012), “Espacios de ambigüedad en el teatro cervantino: La conquista de Jerusalén y los dramas de cautiverio”, Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 32, 2: 123-42.

Cerezo Soler, Juan (2013), “La conquista de Jerusalén y la literatura de Cervantes. Nuevas semejanzas que respaldan su autoría”, “Festina lente”. Actas del II Congreso Internacional Jóvenes Investigadores Siglo de Oro (JISO 2012), eds. Carlos Mata Induráin; Adrián J. Sáez; Ana Zúñiga Lacruz. Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra: 79-93 [07/09/2014] http://dspace.unav.es/dspace/bitstream/10171/29457/1/JISO2012_06_Cerezo.pdf

Cervantes, Miguel de, El trato de Argel, ed. Florencio Sevilla, disponible en la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [07/09/2014] http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-trato-de-argel--0/html/ff 31c10c-82b1-11df-acc7-002185ce6064.html

Cervantes, Miguel de (2009), La Numancia, ed. Alfredo Baras Escolá, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.

Cervantes, Miguel de (atribuida) (2009), La conquista de Jerusalén por Godofre de Bullón, ed. Héctor Brioso Santos. Madrid, Cátedra.

Crivellari, Daniele (2013), Marcas autoriales de segmentación en las comedias autógrafas de Lope de Vega: estudio y análisis, Kassel, Reichenberger.

Kahn, Aaron M. (2010), “Towards a theory of attribution: Is La conquista de Jerusalén by Miguel de Cervantes?”, Journal of European Studies, 40/2: 99-128.

Maestro, Jesús G. (2003), “Cervantes”, Historia del teatro español. I. De la Edad Media a los Siglos de Oro, ed. Javier Huerta Calvo. Madrid, Gredos: 757-82.

Rodríguez López Vázquez, Alfredo (2011), “La Jerusalén de Cervantes: nuevas pruebas de su autoría”, Artifara, 11 [07/09/2014] http://www.ojs.unito.it/index.php/artifara/article/view/10

Ruano de la Haza, José María (1994), “La escenifi cación de la Comedia”, José María Ruano de la Haza; J. Allen, Los teatros comerciales del siglo XVII y la escenifi cación de la Comedia, Madrid, Castalia: 247-607.

Rubiera, Javier (2005), La construcción del espacio en la Comedia española del Siglo de Oro, Madrid, Arco/Libros.

Ruffinatto, Aldo (1971), Funzioni e variabili in una catena teatrale (Cervantes e Lope de Vega), Torino, Giappichelli.

Vitse, Marc (1998), “Polimetría y estructuras dramáticas en la comedia de corral del siglo XVII: el ejemplo de El Burlador de Sevilla”, El escritor y la escena VI. Estudios sobre teatro español y novohispano de los Siglos de Oro, ed. Ysla Campbell. Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez: 45-63.

—, (2007), “Polimetría y estructuras dramáticas en la comedia de corral del siglo XVII: nueva refl exión sobre las formas englobadas (el caso de Peribáñez)”, Métrica y estructura dramática en el teatro de Lope de Vega, ed. Fausta Antonucci. Kassel, Reichenberger: 169-205.

—, (2010), “Partienda est comoedia: la segmentación frente a sí misma”, Teatro de palabras, 4: 19-75.

Published

2016-12-06