Space and Representation in Cervantes’ Interludes (Entremeses)
DOI:
https://doi.org/10.14672/5.2015.1028Abstract
When Cervantes published his plays (comedias) and interludes (entremeses) in 1615, he intended to present his thematic and staging proposals. Hence, space becomes a foundational element in the dramatic structure of a piece. Theatrically, space may be understood as a physical entity (the setting or stage) wherein dramatic characters develop: this could be defined as the scenic space. In this physical or scenic space, a fictional or dramatic space ensues. In this essay, I analyze the construction of the various dramatic spaces in the Interludes (Entremeses), showing how each one presents variations and different degrees of complexity, from the most basic to the most intricate. In the latter case, the construction of space would be similar to that found in a full-length play or comedia.
Downloads
References
Asensio, Eugenio (1965), Itinerario del entremés: desde Lope de Rueda a Quiñones de Benavente, Madrid, Gredos.
Balbín Lucas, Rafael (1948), “La construcción temática de los entremeses de Cervantes”, Revista de Filología Española, 32: 415-28.
Bustos Tovar, José Jesús de (1996), “La construcción del diálogo en los entremeses cervantinos”, En torno al teatro del Siglo de Oro. Actas de las Jornadas XII-XIII celebradas en Almería, ed. José Juan Berbel Rodríguez. Almería, Instituto de Estudios Almerienses: 277-89.
Canavaggio, Jean (1977), Cervantès dramaturge. Un théâtre à naître, Paris, PUF.
Casalduero, Joaquín (1974), Sentido y forma del teatro de Cervantes, Madrid, Gredos.
Cervantes, Miguel de (1970), Entremeses, ed. Eugenio Asensio, Madrid, Castalia.
—, (1984), Ocho comedias y ocho entremeses nuevos, nunca representados (Viuda de Alonso Martín, Madrid, 1615), ed. facsimilar, Madrid, Real Academia Española.
—, (1987), Teatro completo, eds. Florencio Sevilla Arroyo; Antonio Rey Hazas. Barcelona, Planeta.
—, (1997), Entremeses, ed. Javier Huerta Calvo, Madrid, Edaf.
Chevalier, Maxime (1976), “‘El embuste del llovista’ (Cervantes, El retablo de las maravillas)”, Bulletin Hispanique, 78: 97-98.
Corvin, Michel (1997), “Contribución al análisis del espacio escénico en el teatro contemporáneo”, Teoría del teatro, ed. María del Carmen Bobes. Madrid, Arco/Libros: 201-28.
Covarrubias Horozco, Sebastián de (2006), Tesoro de la lengua castellana o española, ed. integral e ilustrada Ignacio Arellano y Rafael Zafra, Madrid, Universidad de Navarra / Vervuert / Iberoamericana / Real Academia Española-Centro para la Edición de Clásicos Españoles.
Défourneaux, Marcelin (1983), La vida cotidiana en la España del Siglo de Oro, Barcelona, Argos Vergara.
Díez Borque, José María (1985), “Presencia-ausencia escénica del personaje”, El personaje dramático, ed. Luciano García Lorenzo. Madrid, Taurus: 53-65.
Flecniakoska, Jean Louis (1971), “Valeur dynamique de la structure dans les entremeses de Cervantes”, Anales Cervantinos, 10: 15-22.
Fornaris, Fornarina (1982), “El humorismo y la crítica en los Entremeses de Cervantes”, Universidad de la Habana, 218: 158-81.
Gobat, Laurent (1997), “Juego dialéctico entre realidad y fi cción: El retablo de las maravillas de Cervantes”, El teatro dentro del teatro: Cervantes, Lope, Tirso y Calderón, eds. Irene Andrés-Suárez; José Manuel López de Abiada; Pedro Ramírez Molas. Madrid, Verbum: 73-97.
González, Aurelio (1997), “El proyecto teatral de las comedias de Cervantes”, El escritor y la escena V. Estudios de teatro español y novohispano de los Siglos de Oro, ed. Ysla Campbell. Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez: 79-85.
—, (1999), “Las Comedias: el proyecto dramático de Cervantes”, Cervantes 1547-1997, ed. Aurelio González. México, El Colegio de México: 75-85.
—, (2000), “Construcción del espacio dramático en el entremés de La cueva de Salamanca de Cervantes”, Texto, espacio y movimiento en el teatro del Siglo de Oro, ed. Aurelio González. México, El Colegio de México: 17-31.
—, (2005), “Caracterización dramática de personajes en los entremeses de Cervantes”, Actas XI-Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas. In memoriam José María Casasayas, ed. Chul Park. Seúl, Universidad Hankuk de Estudios Extranjeros: 577-88.
Granja, Agustín de la (1999), “La cueva de Salamanca al margen del sexo”, Cervantes 1547-1997, ed. Aurelio González. México, El Colegio de México: 103-28.
Herrero García, Miguel (1950), “Una hipótesis sobre las Novelas ejemplares”, Revista Nacional de Educación, 96: 33-37.
Huerta Calvo, Javier (1983), “Los géneros menores en el teatro del siglo XVII”, Historia del teatro en España. I, dir. José María Díez Borque. Madrid, Taurus: 613-22.
—, (1990), “Risa y eros. Del erotismo en los entremeses”, Edad de Oro, 9: 113-23.
Lara Garrido, José (1992), “La cueva de Salamanca”, en Miguel de Cervantes, Entremeses, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos-Ibercaja: 101-04.
Maestro, Jesús G. (1998), “Construcción e interpretación del diálogo en los Entremeses de Miguel de Cervantes”, Actas del Tercer Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas (III-CINDAC), ed. Antonio Bernat Vistarini. Palma, Universitat de les Illes Balears, 591-610.
—, (2000), La escena imaginaria. Poética del teatro de Miguel de Cervantes, Madrid-Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert.
Molho, Mauricio (1985), “En torno a La cueva de Salamanca”, Lecciones cervantinas, ed. Aurora Egido. Zaragoza, Caja de Ahorros de Zaragoza: 29-48.
Ruffinatto, Aldo (2003), “El arte viejo de hacer comedias y fracasar”, Th eatralia: Revista de Teoría del Teatro, 5: 361-73.
Zimic, Stanislav (1982), “El retablo de las maravillas; parábola de la mentira”, Anales Cervantinos, 20: 153-72.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Aurelio González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.