Parece que con mis ojos se abrasan los horizontes. The lyrical evidentia of Juan de Tassis, Count of Villamediana
DOI:
https://doi.org/10.14672/1.2013.1077Abstract
This paper focuses on a special modality of construction of poetical images in Juan de Tassis, Count of Villamediana’s poetry, which is based on the rhetorical devices that aim at the metaphorical evidentia. It corresponds to a personal technique of composition quite opposite to other manners that critics usually recognize as typical of this author; nevertheless, this exclusive technique represents a useful tool by which the lyrical subject can project outside his inner and most profound instances.
Downloads
References
Béhar, Roland (2009), “Visualidad y Barroco: Góngora”en J. Lara Garrido et al, ed., Actas del Congreso Internacional “Andalucía barroca”, Sevilla, Junta de Andalucía, vol. III (Literatura, música y fiesta): 17-30.
Blanco, Mercedes (1998), “Lienzo de Flandes: Las Soledades y el paisaje pictórico”, Actas del IV Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO) (Alcalá de Henares, 22-27 de julio de 1996), eeds. M. Cruz García de Enterría; Alicia Cordon Mesa. Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, , vol. I: 263-74.
—, (2004), “Góngora et la peinture”, Locus amoenus, 7: 197-208.
—, (2010), “La estela del Polifemo o el florecimiento de la fábula barroca (1613-1624)”, Lectura y signo: revista de literatura, 5, 1, 31-68.
—, (2012), Góngora o la invención de una lengua, León, Universidad de León.
Blecua, José Manuel (1945), Cancionero de 1628. Edición y estudio del Cancionero 250-2 de la Biblioteca Universitaria de Zaragoza, Madrid, C.S.I.C.
Candelas Colodrón, Manuel Ángel (2004), “La Silva que hizo su autor estando fuera de la corte del Conde de Villamediana: los límites de la referencialidad y la intertextualidad”, Memoria de la palabra. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Burgos-La Rioja, 15-19 de julio 2002), eds. María Luisa Lobato; Francisco Domínguez Matito. Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert, vol. I: 437-46.
Costa Palacios, Angelina (1993), “Un sol eclipsado: la poesía de destierro del Conde de Villamediana”, Estado actual de los estudios sobre Siglo de Oro. Actas del II Congreso Internacional de Hispanistas del Siglo de Oro, ed. Manuel García Martín et al., Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, vol. I: 245-54
Cotarelo y Mori, Emilio (2003), El Conde de Villamediana. Estudio biográfico crítico, Madrid, Visor.
Díaz Marroquín, Lucía (2008), La retórica de los afectos, Kassel, Reichenberger.
Gherardi, Flavia (2011a), “‘No soy padre sino de desengaños’: la poesía satírico-moral del Conde de Villamediana”, Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Compostella Aurea, Santiago de Compostela, 7-11 luglio 2008), Universidade de Santiago de Compostela: 271-78.
—, (2011b), “La saña escrita”: istanze di realtà nella satira politica del Conde de Villamediana”, “Però convien ch’io canti per disdegno”. La satira in versi tra Italia e Spagna dal Medioevo al Seicento, ed. Antonio Gargano. Napoli, Liguori: 217-47.
—, (2012a), “Los “Diálogos” satíricos del Conde de Villamediana: una cala ad inferos”, Il dialogo. Lingue, letterature, linguaggi, culture. Atti del XXV Convegno dell’Associazione degli Ispanisti italiani (Napoli, 18-21 febbraio 2009), eds. Alessandro Cassol et al. Roma, AISPI Edizioni: 205-13.
—, (2012b), “La poesía satírica del Conde de Villamediana: formas, modelos y praxis discursiva”, “Difícil cosa el no escribir sátiras”. La sátira en verso en la España del Siglo de Oro (Nápoles, 2-3 de diciembre de 2010), eds. Maria D'Agostino; Antonio Gargano; Flavia Gherardi. Vigo, Academia Editorial.
—, (2012c), “Tiento mi pluma desarmada en la común reformación de petos. Juicio, reprehensión y caídas de poderosos en las sátiras de Juan de Tassis, Conde Villamediana”, Actas del XVII Congreso de la Asociación Internacional de los Hispanistas (Roma, 19-24 de Julio de 2010), Roma, Bagatto Libri: 398-407.
Gutiérrez Arranz, Lidia, ed. (1999), Conde de Villamediana. Las Fábulas mitológicas, Kassel Reichenberger.
Lausberg, Heinrich (1966), Manual de retórica literaria. Fundamentos de una ciencia de la literatura. Trad. J. Pérez Riesco, Madrid, Gredos.
López Grigera, María Luisa (1986), “Sobre el realismo literario del Siglo de Oro”, Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional de los Hispanistas (Providence, 22-27 de agosto de 1983), eds. A. David Kossoff et al. Madrid, Istmo, vol. II: 201-10.
Navarro Durán, Rosa (otoño 1987), “El laberinto poético del Conde de Villamediana”, Syntaxis, 15: 30-36
—, (febrero 1992), “La poesía del Conde de Villamediana: Las velas al viento desplegando”, Ínsula, n. 542: 4-5.
Orozco, Emilio (1947), Temas del Barroco: de poesía y pintura, Granada, Universidad de Granada.
Pedraza, Felipe, ed. (1986), Conde de Villamediana, Obras (Facsímil de la edición Príncipe, Zaragoza, 1629), Aranjuez, Ara Jovis.
Ponce Cárdenas, Jesús (2001), Góngora y la poesía culta del siglo XVII, Madrid, Laberinto.
—, (2010), “Bajo el signo de la pintura: la enárgeia gongorina”, Fábula de Polifemo y Galatea, Madrid, Cátedra: 71-94.
Rico, Francisco (1970), “Villamediana. Octava de gloria”, Ínsula, núm. 282: 13.
Rosales, Luis (1966), El sentimiento del desengaño en la poesía barroca, Madrid, Ediciones Cultura Hispánica.
Rozas, Juan Manuel (1964), “Los textos dispersos de Villamediana”, Revista de Filología Española, 47: 341-67.
—, ed. (1969), Villamediana. Obras, Madrid, Castalia.
Ruestes, María Teresa, ed. (1992), Conde de Villamediana. Poesía, Barcelona, Planeta.
Ruiz Casanova, José Francisco, ed. (1990), Conde de Villamediana. Poesía impresa completa, Madrid, Cátedra.
Scudieri Ruggieri, Jole (1959), “Vita segreta e poesia del conte di Villamediana”, Studi in onore di Angelo Monteverdi, Modena, Società Tipografica Modenese: vol. II 716-55.
Vega Ramos, María José (1992), El secreto artificio. “Qualitas sonorum”. Maronolatría y tradición pontaniana en la poética del Renacimiento, Madrid, C.S.I.C y Universidad de Extremadura.
Woods, Michael J. (1978), The Poet and the Natural World in the Age of Góngora, Oxford, Oxford University Press.
Zanker, Graham (1981), “Enargeia in the Ancient Criticism of Poetry”, Rheinisches Museum für Philologie, 3-4: 297-311.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Flavia Gherardi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.