Towards modernity: new attitudes of the lyrical self in Spanish poetry between Baroque and Neoclassicism
DOI:
https://doi.org/10.14672/1.2013.1078Abstract
Since the beginning of the decade of the 1670s, at a time when openly booted the scientific renewal promoted by the derogatory called novatores, whose innovative methods necessary printed their mark on the social and, by extension, poetic ideals, the authors showed signs of the search, conscious or unconscious, of new ways of poetic expression, shaking the dusty baroque paradigm and entering progressively but assuredly into the irreversible path which had opened the change of mentality. They were poets who accepted, in this time of transition between Baroque and Neoclassicism, and in varying degrees, the Modernity and its implications. This is why the fact of considering the poetic production of that period as frivolous and superficial is far from giving them justice. Although they did not openly, and in a similar manner, defend the same intellectual principles or aesthetic trends, the study of the poetic voice of the poetry produced during this period gives a good example of a different attitude to the world, to life and to their referents by all of them.
Downloads
References
Álvarez de Miranda, Pedro (1992), Palabras e ideas: el léxico de la Ilustración temprana en España (1680-1760), Madrid, Real Academia Española.
Álvarez de Toledo, Gabriel (1744), Obras póstumas poéticas, con la Burromaquia, Madrid, Imprenta del Convento de la Merced.
Andrés, Ramón (1994), Tiempo y caída, Barcelona, Quaderns Crema, 2 vols.
Arce, Joaquín (1970), “Diversidad temática y lingüística en la lírica dieciochesca”, Cuadernos de la Cátedra Feijoo, 22: 31-51.
—, (1981), La poesía del siglo ilustrado, Madrid, Alhambra.
Argensola, Lupercio Leonardo de (1972), Rimas, ed. José Manuel Blecua, Madrid, Espasa-Calpe.
Bègue, Alain (2004), Recherches sur la fin du Siècle d’Or espagnol: José Pérez de Montoro (1627-1694), Toulouse, Université de Toulouse-Le Mirail, tesis doctoral.
—, (2005), “Las tendencias poéticas a finales del siglo xvii: un caso gaditano”, Actas del Congreso “El Siglo de Oro en el nuevo milenio”, eds. Carlos Mata; Miguel Zugasti. Pamplona, Eunsa: I, 275-288.
—, (2006), “Aproximación a la lengua poética de la segunda mitad del siglo xvii: el ejemplo de José Pérez de Montoro”, Criticón, 97-98: 153-70.
—, (2008a), “Degeneración” y “prosaísmo” de la escritura poética de finales del siglo xvii y principios del xviii: análisis de dos nociones heredadas”, Criticón, 103-104: 21-38.
—, (2008b), “Aproximación a la versificación de finales del siglo xvii: La práctica versificadora de José Pérez de Montoro”, Le plaisir des formes dans la littérature espagnole du Moyen Âge et du Siècle d’Or, eds. Mónica Güell; Marie-Françoise Déodat-Kessedjian. Toulouse, CNRS: 185-199.
—, (2010a), La poésie espagnole de la fin du xviie siècle: José Pérez de Montoro (1627-1694), membre d’un Parnasse oublié, Sarrebruck, Éditions Universitaires Européennes, 4 vols.
—, (2010b), “Albores de un tiempo nuevo: la escritura poética de entre siglos (xviixviii)”, La luz de la razón. Literatura y Cultura del siglo xviii. A la memoria de Ernest Lluch, eds. Aurora Egido; José Enrique Laplana. Zaragoza, Diputación de Zaragoza / Institución “Fernando el Católico”: 37-69.
—, (2010c), “Oralidad y poesía en la segunda mitad del siglo xvii”, Cultura oral, visual y escrita en la España de los Siglos de Oro, ed. José María Díez Borque. Madrid, Visor Libros: 57-98.
—, (2013), “Juicio crítico y poético en las aprobaciones de los impresos poéticos entre Barroco y Neoclasicismo”, Criticón, 119: en prensa.
Benegasi y Luján, Francisco y José Joaquín (1746), Obras líricas jocoseria, Madrid, Juan de San Martín.
Coloma, Eugenio (1702), Obras póstumas de poesía, Madrid, Imprenta de la Música.
Delitala y Castelví, José (1672), Cima del Monte Parnaso español con las tres Musas castellanas, Calíope, Urania y Euterpe, Cáller, Onofrio Martín.
Gutiérrez de los Ríos y Córdoba, Francisco (2000), El hombre práctico, o discursos varios sobre su conocimiento y enseñanzas, eds. Jesús Pérez Magallón; Russell P. Sebold. Córdoba, CajaSur.
Lapesa, Rafael (1966-67), “Ideas y palabras: del vocabulario de la Ilustración al de los primeros liberales”, Asclepio, 18-19: 189-218.
Lázaro Carreter, Fernando (1985), Las ideas lingüísticas en España durante el siglo xviii, Barcelona, Crítica.
Lobo, Eugenio Gerardo (1717), Selva de las Musas, Cádiz, Jerónimo de Peralta.
—, (1738), Obras poéticas líricas, Madrid, Imprenta Real.
Maravall, José Antonio (1996), La cultura del Barroco, Barcelona, Ariel.
Navarro Tomás, Tomás (1995), Métrica española, Barcelona, Labor.
Pérez-Magallón, Jesús (2001), “Hacia un nuevo discurso poético en el tiempo de los novatores”, Bulletin Hispanique, 2: 449-79.
Rebolledo, Bernardino de, conde de Rebolledo (1997), Ocios, ed. Rafael González Cañal, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha.
Robbins, Jeremy (1997), Love Poetry of the Literary Academies in the Reigns of Philip IV and Charles II, London, Tamesis Books.
Sebold, Russell P. (1985), Descubrimiento y fronteras del neoclasicismo español, Madrid, Fundación Juan March / Cátedra.
—, (1989), El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochescas, Barcelona, Anthropos.
—, (1997), “Mena y Garcilaso, nuestros amos’: Solís, Candamo, líricos neoclásicos”, Del Barroco a la Ilustración. Actas del Simposio celebrado en McGill University, Montreal, 2 y 3 de octubre de 1996, ed. Jesús Pérez Magallón. Charlottesville, The University of Virginia: 155-72.
Tafalla negrete, José (1706), Ramillete poético, Zaragoza, Manuel Román.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Alain Bègue
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.