“Soy esos hombres juntos”: identity and fiction in José Manuel Caballero Bonald’s poetical work/poetry

Authors

  • María José Flores Requejo Università degli Studi dell’Aquila

DOI:

https://doi.org/10.14672/1.2013.1084

Abstract

Fascinated by otherness and fiction, Caballero Bonald has maintained, throughout more than six decades of poetic writing, a fruitful dialogue with his own identities and his own voices, especially since the major turning point represented by the publication of Descrédito del héroe (1977). A dialogue of extreme importance for his poetry and one that reflects the extraordinary invention of reality and of the poetic “I” that characterizes his lyric works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caballero Bonald, José Manuel (1983), Selección natural, Madrid, Cátedra.

—, (1993), Descrédito del héroe y Laberinto de Fortuna. Nueva edición revisada, Madrid, Visor.

—, (1995), Tiempo de guerras perdidas, Madrid, Alfaguara.

—, (1999), Poesía amatoria, Sevilla, Renacimiento.

—, (2002), Mar adentro, Madrid, Ediciones Temas de Hoy.

—, (2010), La novela de la memoria, Barcelona, Seix-Barral.

—, (2011), Somos el tiempo que nos queda. Obra poética completa 1952–2009, Barcelona, Seix Barral.

—,(2012), Entreguerras, Barcelona Seix Barral

Carreño, Antonio (1982), La dialéctica de la identidad en la poesía contemporánea, Madrid, Gredos.

Domínguez, Gustavo; Gabriel y Galán, José Antonio (1988), “Entrevista a José Manuel Caballero Bonald”, El Urogallo, 49: 17.

Flores Requejo, María José (1999), La obra poética de José Manuel Caballero Bonald y sus variantes, Mérida, Departamento de Publicaciones de la Junta de Extremadura/Departamento de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.

—, (2012), “Sonido y ritmo en la génesis de la obra poética de José Manuel Caballero Bonald y en sus variantes”, Cultura Latinoamericana. Annali dell’Istituto di Studi Latinoamericani, 2/14: 13-38.

García Jambrina, Luis (2004), “Los años y los libros de José Manuel Caballero Bonald. (Una introducción a su laberinto poético y vital)”, prólogo a José Manuel Caballero Bonald, Años y libros, Salamanca, Ediciones Universitarias: 7-76.

Lorenci, Miguel (1998), “Entrevista a José Manuel Caballero Bonald”, El Ideal, 24/1/1998: 19.

Munárriz, Miguel, ed. (1990), Encuentros con el 50. La voz poética de una generación, mayo 1987, Oviedo, Fundación Municipal de Cultura/Centro Cultural Campoamor.

Pedrós‐Gascón, Antonio (2011), José Manuel Caballero Bonald. Regreso a Argónida en 33 entrevistas, Zaragoza, Prensas Universitarias.

Salas, Ada (2010), El margen. El error. La tachadura. De la metáfora y otros asuntos más o menos poéticos, Badajoz, Departamento de Publicaciones de la Diputación de Badajoz.

Szymborska, Wisława (2008), Opere, ed. Pietro Marchesani, Milano, Adelphi.

Talens, Jenaro (2007), “Anotaciones de un viajero de paso”, prólogo a José Manuel Caballero Bonald. Summa vitae. Antología poética (1952-2005), ed. Jenaro Talens, Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores: 5-33.

Valéry, Paul (1983), “Prefacio” a El cementerio marino, Madrid, Alianza: 9-31.

Villanueva, Tino (1988), “Entrevista a José Manuel Caballero Bonald”, Tres poetas de posguerra: Celaya, González y Caballero Bonald, Londres, Tamesis Books: 349-50.

Published

2016-12-12