Play and humour in Spanish novel from the 19th to the 20th century

Authors

  • Donatella Siviero Università degli Studi di Messina

DOI:

https://doi.org/10.14672/9.2017.1210

Abstract

This paper will examine some aspects of the combination of play and humour which, from the end of the 19th to the opening decades of the 20th century, produced novels which may be considered real masterworks in experimentation. Starting from the collective novel Las vírgenes locas (1886) to Luis Álvarez Petreña (1934-1965- 1970), Jusep Torres Campalans, (1958), and Juego de cartas by Max Aub, as well as works by the humourists of the so-called “Other generation of 27”, and the Falsas novelas (1945) by Ramón Gómez de la Serna, the paper will examine the way in which humour challenges the reader while at the same time playing with him.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alas, Leopoldo, (1890), “Castro y Serrano”, Madrid Cómico. Almanaque para el 1890, 04/01/1890: 6.

Aub, Max (1970), Novelas escogidas, ed. Manul Tuñón de Lara. México, Aguilar.

Ballerio, Stefano (2009), “Gioco, letteratura. Alcune riflessioni”, Enthymema, 1: 4-24 [30/06/2016] http://riviste.unimi.it/index.php/enthymema/article/view/414

Bertoni, Federico (2010), Il testo a quattro mani. Per una teoria della lettura, Ledizioni.

Botrel, Jean-François (1982), “La diffusion de Madrid Cómico (1886-1897)”, Presse et public, ed. Carmen Salaün-Sánchez. Rennes, Université de Rennes: 21-40.

—, (1987), “Clarín y el Madrid Cómico: Historia de una colaboración (1883-1901)”, Clarín y La Regenta en su tiempo. Actas del simposio internacional, celebrado en Oviedo del 26 al 30 de noviembre de 1984, Oviedo, Universidad/Ayuntamiento/Principado de Asturias: 3-24.

—, (1997) “71 cartas de Leopoldo Alas, ‘Clarín’, a Sinesio Delgado, director de Madrid Cómico (1883-1899) (y seis de Manuel del Palacio)”, Boletín del Real Instituto de Estudios Asturianos, 51/149: 7-53.

—, (2001), “Les comptes de Madrid Cómico entre 1886 et 1896”, Hommage d’Iris à Gisèle Cazottes, Montpellier, Université Paul Valéry/Iris: 83-94.

—, (2015), “La risa por la risa. El ejemplo del Madrid Cómico”, IC. Revista Científica de Información y comunicación, 12: 59-78 [30/06/2016] http://docplayer.es/15337531-La-risa-por-la-risa-el-ejemplo-del-madrid-comico-1883-1897-1.html

Caillois, Roger (1958), Les jeux et les hommes: la masque et la vertige, Paris, Gallimard.

Calvo Revilla, Ana María (2006), “Ficción y realidad en Jusep Torres Campalans de Max Aub”, El Correo de Euclides: anuario científico de la Fundación Max Aub, 1: 428-40.

Chierichetti, Luisa (2001), “Umorismo grafico e umorismo testuale nella rivista Gutiérrez (1927-1934)”, Le arti figurative nelle letterature iberiche e iberoamericane. Atti del XIX Convegno dell’Associazione Ispanisti Italiani. Roma, 16-18 settembre 1999, eds. Renata Londero; Antonella Cancellier. Padova, Unipress: 179-87.

Darío, Rubén, 1995 [1905] Cantos de vida y esperanza, ed. José María Martínez. Madrid, Cátedra.

Fernández de la Vega, Celestino (2009) [1963], O segredo do humor, Vigo, Editorial Galaxia.

Fernández Medina, Nicolas (2011), “Tras el velo de las apariencias: La desmitificación del progreso en El caballero del hongo gris de Ramón Gómez de la Serna, en Cincinnati Romance Review, 32: 31-43.

Fillière, Carole; Laget, Laurie-Anne (2011), Les relations esthétiques entre ironie et humour en Espagne: XIXe-XXe siècle, Madrid, Casa de Velázquez.

Fraser, Benjamin (2009), “Imagen, materia, cine: Bergson, Deleuze y Cinelandia de Ramón Gómez de la Serna”, Hispanic Review, 77: 449-70.

Galindo Alonso, María Asunción (1996), La novela de una hora, Madrid, Universidad Complutense de Madrid / Facultad de Filología [30/06/2016] http://biblioteca.ucm.es/tesis/19911996/H/3/AH3048101.pdf

Giner de los Ríos, Francisco (1876) [1872], “¿Qué es lo cómico?”, Estudios de literatura y arte, Madrid, Victorino Suárez: 44-45.

Gómez de la Serna, Ramón (1930), “Gravedad e importancia del humorismo”, Revista de Occidente, 84: 348-91.

—, (1945) [1927], Seis falsas novelas, Buenos Aires, Editorial Losada.

—, 1979, Greguerías, ed. Rodolfo Cardona, Madrid, Cátedra.

—, 1997 [1923], “Cinelandia”, Obras completas X. Novelismo II, ed. Ioana Zlotescu. Barcelona, Círculo de lectores/Galaxia Gutenberg: 47-204.

—, (2005) [1931], “Ismos”, Obras completas XVI. Retratos y biografías I. Efigies. Ismos. Ensayos, ed. Ioana Zlotescu. Barcelona, Círculo de lectores/Galaxia Gutenberg: 297-682.

González-Grano de Oro, Emilio (2003) “Un humor nuevo para un tiempo difícil. El espejismo de La Codorniz”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 20/2: 29-100.

—, (2004) La “otra” generación del 27. El “Humor nuevo” español y “La Codorniz” primera, Madrid, Ediciones Polifemo.

González Serrano, Urbano (1886), “El humorismo”, Revista de España, 109: 542-52.

Grillo, Rosa Maria (1995), “Falso e dintorni”, La poetica del falso. Max Aub tra gioco e impegno, ed. Rosa Maria Grillo. Napoli, Edizioni Scientifiche Italiane: 13-32.

Gutiérrez, Enrique (2003), “Un humor nuevo para un tiempo difícil. El espejismo de La Codorniz”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 200/2: 29-100.

Hempel, Wido (1984), Entre el Poema de mio Cid y Vicente Alexandre. Ensayos de literatura hispánica y comparada, Buenos Aires/Barcelona, Alfa/Laia.

Huizinga, Johan (1939), Homo ludens. Versuch einer Bestimmung des Spielelements der Kultur, Amsterdam, Pantheon Akademische Verlagsanstalt.

Laín Entralgo, Pedro (1948), “El humor de La Codorniz” en Vestigios. Ensayos de crítica y amistad, Madrid, Epasa: 127-37.

López Rubio, José (2003) [1983], La otra generación del 27. Discurso y cartas, Madrid, Instituto Nacional de Artes Escénicas y de la Música.

Published

2017-06-13