The number of characters and the unities of time and place in Lope de Vega’s theatrical genres: the case of Byzantine plays

Authors

  • Daniel Fernández Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.14672/0.2018.1430

Abstract

This paper presents some of the results obtained by using the Artelope database to characterize Lope de Vega’s Byzantine plays. The use of combined searches made it possible to reveal some distinctive traits of these plays that would have been very difficult to detect (e.g. the extension of the dramatic action and the high amount of characters). It is a proof for the significant value of Artelope as a tool for the characterization of Golden Age theatrical genres.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonucci, Fausta (2013), “Algunos ejemplos de hibridación genérica en el teatro de Lope: reflexiones al hilo de unas búsquedas en la base de datos Artelope”, Teatro de palabras, 7: 141-58.

Arellano, Ignacio (1988), “Convenciones y rasgos genéricos en la comedia de capa y espada”, Cuadernos de teatro clásico, 1: 27-49.

—, (1996), “El modelo temprano de la comedia urbana de Lope de Vega”, Lope de Vega: comedia urbana y comedia palatina. Actas de las XVIII Jornadas de Teatro Clásico, eds. Felipe B. Pedraza Jiménez; Rafael González Cañal. Almagro, Festival de Almagro: 37-59.

Artelope. Base de Datos y Argumentos del Teatro de Lope de Vega: [agosto de 2017] http://artelope.uv.es/.

Baras Escolá, Alfredo (2015), “Los baños de Argel”, Miguel de Cervantes, Comedias y tragedias, coord. Luis Gómez Canseco. Madrid, Real Academia Española, vol. II: 84-96.

Couderc, Christophe (2005), “‘Quedar vacío el tablado’: sobre el tiempo y la continuidad de la acción en dos comedias de Lope (El castigo sin venganza y La villana de Getafe)”, Similitud y verosimilitud en el teatro del Siglo de Oro. Vraisemblance et ressemblance dans le théâtre du Siècle d’Or, ed. Isabel Ibáñez. Pamplona, Eunsa (Anejos de Rilce, 52): 89-110.

Fernández Rodríguez, Daniel (2016), Las comedias bizantinas de Lope de Vega: caracterización genérica, tradición y trascendencia. Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona (Tesis doctoral inédita dirigida por Alberto Blecua y Ramón Valdés).

Giuliani, Luigi (2012), “La comedia desde lejos: sobre actrices y guiones”, La escondida senda. Estudios en homenaje a Alberto Blecua, coords. Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón. Barcelona, Castalia: 283-335.

González-Barrera, Julián (2006), “La influencia de la novela griega en el teatro de Lope de Vega. Paradigmas para la configuración de un nuevo subgénero dramático”, Anuario Lope de Vega, 12: 141-52.

Oleza, Joan (1986), “La propuesta teatral del primer Lope de Vega”, Teatro y prácticas escénicas, II. La comedia, ed. Joan Oleza. London, Tamesis Books: 251-308.

Oleza, Joan; Antonucci, Fausta (2013), “La arquitectura de géneros en la Comedia Nueva: diversidad y transformaciones”, Rilce, 29, 3: 689-741.

Panzeri, Stefano (2006), Itinerario di un autor de comedias: Antonio Granados. Bologna, Università alma mater studiorum di Bologna. [Tesis doctoral inédita]

Pedraza Jiménez, Felipe B. (2007), “A vueltas con la taxonomía: La traición busca el castigo de Rojas Zorrilla”, Estudios sobre Rojas Zorrilla. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha: 161-86.

—, (2016), “Notas y escolios al Arte nuevo de hacer comedias”, Lope de Vega, Arte nuevo de hacer comedias. Edición crítica. Fuentes y ecos latinos, eds. Felipe B. Pedraza Jiménez; Pedro Conde Parrado. Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha: 101-635.

Presotto, Marco (2013), “El teatro de Lope, la bibliografía y la red”, Teatro de palabras, 7: 71-85.

Ruano de la Haza, José María (2002), “Tiempo y espacio en Amor es más laberinto”, Homenaje a Frédéric Serralta. El espacio y sus representaciones en el teatro del Siglo de Oro, eds. Françoise Cazal; Christophe González; Marc Vitse. Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert: 529-43.

Vega, Lope de (1928), Jorge Toledano, ed. Emilio Cotarelo, Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (Nueva edición), Madrid, Real Academia Española, vol. VI: 607-47.

—, (1971), La pobreza estimada, ed. Marcelino Menéndez Pelayo, Obras de Lope de Vega. Madrid, Atlas (BAE, CCXLVI), vol. XXX: 405-69.

—, (1998), Los tres diamantes, ed. María Isabel Toro Pascua, Comedias de Lope de Vega. Parte II, coord. Silvia Iriso, Lérida, Milenio-Universitat Autònoma de Barcelona, vol. III: 1401-558.

—, (2006), Viuda, casada y doncella, eds. Ronna S. Feit y Donald McGrady, Newark, Juan de la Cuesta.

—, (2010), Virtud, pobreza y mujer, ed. Donald McGrady, Newark, Juan de la Cuesta.

—, (2014), Los esclavos libres, eds. Omar Sanz y Ely Treviño, Comedias de Lope de Vega. Parte XIII, coord. Natalia Fernández Rodríguez, Madrid, Gredos, vol. I: 537-709.

—, (2016), Arte nuevo de hacer comedias. Edición crítica. Fuentes y ecos latinos, eds. Felipe B. Pedraza Jiménez; Pedro Conde Parrado, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

—, (en prensa), El Grao de Valencia, ed. Daniel Fernández Rodríguez.

Published

2023-06-06