Galdós for a Pandemic: virtual Mexican and Argentinean Film Festival

Authors

  • John H. Sinnigen University of Maryland
  • Claudia Medina Ramírez Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.14672/1.2021.1799

Abstract

In this study we highlight the significance of Galdós in the cinema of Mexico (8 films) and Argentina (2 films). In the first place, emphasis is placed on the translation of literary codes to filmic codes; in the second, the translation of cultural codes from Galdós’s era in Spain to the Mexican or Argentine cultural codes of the years in which each film was produced. In these films we see a Mexican or Argentine representation of Galdós. We intend this paper to be a festival for the pandemic aimed at readers / video viewers of any country. The work includes: an introduction; a blog with links to the films; a film guide with information and comments on each film. We begin with Mexican cinema because the content is more extensive. Finally, we hope that this film festival will provoke new reflections on hundred years after the death of the multifaceted Galdós.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Películas

Adulterio, (1943), Dir. José Díaz Morales, México.

Allá en el rancho grande, (1936), Dir. Fernando de Fuentes, México.

Doña Perfecta, (1950), Dir. Alejandro Galindo, México.

El abuelo, (1954), Dir. Román Viñoli Barreto, Argentina.

El ángel desnudo, (1946), Dir. Carlos Hugo Cristensen, Argentina.

El evangelio de las maravillas, (1998), Dir. Arturo Ripstein, México.

Jesús de Nazareth, (1942), Dir. José Díaz Morales, México.

La loca de la casa, (1950), Dir. Juan Bustillo Oro, México.

La mujer ajena, (1954), Dir. Juan Bustillo Oro, México.

La túnica sagrada, (1953), Dir. Henry Koster, EEUU.

Los diez mandamientos, (1956), Dir. Cecil DeMille, EEUU.

Marianela, (1955), Dir. Julio Porter, Argentina.

Misericordia, (1952), Dir. Zacarías Gómez Urquiza, México.

Nazarín, (1958), Dir. Luis Buñuel, México.

Solicito marido para engañar, (1987), Dir. Ismael Rodríguez, México.

Novelas

Pérez Galdós, Benito, (1966), El abuelo, Obras Completas, vol. 6, Madrid, Aguilar.

⎯, (1993), Doña Perfecta, ed. Rodolfo Cardona, 4a edición, Madrid, Cátedra.

⎯, (1950), Loca de la casa, Obras completas, Madrid, Aguilar, vol. 5.

⎯, (1966), Marianela, Obras completas, vol. 4, Madrid, Aguilar.

⎯, (1982), Misericordia, ed. Luciano García Lorenzo, Madrid, Cátedra.

⎯, (2001), Nazarín, ed. Juan Varias, Madrid, Akal.

⎯, (1968), Obras completas, ed. Federico Sainz de Robles, vol. 1, Madrid, Aguilar.

⎯, (1966), Obras completas, ed. Federico Sainz de Robles, vol. 4, Madrid, Aguilar.

⎯, (1950), Obras completas, ed. Federico Sainz de Robles, vol. 5, Madrid, Aguilar.

⎯, (1966), Obras completas, ed. Federico Sainz de Robles, vol. 6, Madrid, Aguilar.

⎯, (1966), Prohibido, Obras completas. vol. 4.

⎯, (1977), Realidad, ed. Ricardo Gullón, Madrid, Taurus.

Obras críticas

Agustín, José, (1990), Tragicomedia mexicana, vol. 1, México, Planeta.

⎯, (1992), Tragicomedia mexicana, vol. 2, México, Planeta.

⎯, (1998), Tragicomedia mexicana, vol. 3, México, Planeta.

Cedillo, Juan Alberto, (2016), Hilda Kruger: Vida de una espía nazi en México, México, Penguin.

Christian Galvé, Elsa, (2009), Damas en la hoguera [28/05/2021] <http://www.enerc.gov.ar/link_fondoeditorial.>

García Riera, Emilio, (1992), Historia documental del cine mexicano, 18 vols. Guadalajara, Universidad de Guadalajara.

Kriger, Clara, (2009), Cine y peronismo, Buenos Aires, Siglo XXI.

Lito-Oscar, (1954), “Drama de Pérez Galdós en la pantalla”, PBT, [25/6/1954]

Lusnich, Ana Laura, (2007), El drama social-folclórico, Buenos Aires, Biblos.

Maranghello, César, (2005), Breve historia del cine argentino, Barcelona, Laertes.

Monsivais, Carlos, (1993), “Mexican Cinema: Of Myths and Demystifications”, Mediating Two Worlds, eds. John King, Ana M. López, Manuel Alvarado. London, BFI: 139-46.

Porter, Julio, (1955), “Espero haber logrado un buen film…”, “Una película contada por quienes la hacen”, Estrellas, [1/9/1955].

Russo, Guillermo; Andrés Insaurralde, coords., (2013), “Entrevista a Olga Zubarry, el 29 de mayo de 1979”, Más allá del olvido, Buenos Aires, Prosa y Poesía Amerian Editores, 2: 49-164.

Sariñana Ramos, Manuel, “‘Doña Perfecta’ por B. Pérez Galdós”, El Siglo Diez y nueve, 5 de septiembre de 1896.

Sinnigen, John H., (2008), Benito Pérez Galdós en el cine mexicano. Cine y literatura, México, UNAM.

⎯, (2011), “La argentinización de Galdós en el cine”, Isidora, 17: 133-50.

Smith, Gilbert, (2001), “Del Madrid finisecular al México de medio siglo”, Actas del sexto congreso de la Asociación internacional de Galdosistas, Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo: 856-60.

Stam, Robert, (1991), “Hitchcock and Buñuel: Authority, Desire, and the Absurd”, Hitchcock’s Rereleased Films, eds. Walter Raubicheck; Walter Srebnick. Detroit, Wayne State University Press.

Villaplana, Virginia, (1998), “Visión de lo viejo y lo nuevo. El evangelio de las maravillas”, El cine de Arturo Ripstein, coord. Jesús Rodrigo García. Valencia, Ediciones de la mirada: 11-17.

Zubarry, Olga, (1955), “Marianela es apasionante”, “Una película contada por quienes la hacen”, Estrellas, s/p, 1/9/1955.

Published

2021-08-02