The Spanish trans(i/ac)tion in La muchacha de las bragas de oro by Juan Marsé

Authors

  • Germana Volpe Università di Napoli L’Orientale

DOI:

https://doi.org/10.14672/1.2022.1977

Keywords:

Juan Marsé, Spanish Transition, memory, oblivion, metafiction

Abstract

The purpose of this essay is to point out how in La muchacha de las bragas de oro Juan Marsé, using different literary resources, has promptly faced the problem of the Spanish Transition, showing how it evolves into a transaction, that is, a pact of silence and oblivion between generations that are incapable of developing a debate, neither public nor private, about a painful past.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Santos (2003), La novela española en el fin de siglo. 1975-2001, Madrid, Marenostrum.

Alonso Valero, Encarna (2007), “El embrujo de Shanghai de Juan Marsé (o sobre qué puede ser la memoria)”, Cuadernos de ALEPH, 2: 7-19.

Amell, Samuel (1984), La narrativa de Juan Marsé, Madrid, Playor.

Azúa, Félix de (1978), “Un novelista cambia de camisa”, Triunfo, 828: 60.

Bajtín, Mijaíl (1989), Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus.

Basanta, Ángel (1981), Literatura de la postguerra: la narrativa, Madrid, Editorial Cincel.

Corredera González, María (2010), La guerra civil española en la novela actual: silencio y diálogo entre generaciones, Frankfurt am Main-Madrid, Iberoamericana-Vervuert.

Cossalter, Fabrizio (2009), “Las raíces del desencanto. Notas sobre la memoria literaria de la Transición”, (En)claves de la Transición. Una visión de los novísimos. Prosa poesía ensayo, eds. Enric Bou; Elide Pittarello. Madrid, Iberoamericana: 39-56.

García Jurado, Francisco (2001), “Idealismo y parodia. Los cometidos complejos de la mitología clásica en la narrativa de Rafael Sánchez Mazas, Luis Goytisolo, Juan García Hortelano y Juan Marsé”, Estudios clásicos, 120: 65-96.

Genette, Gérard (1980) [1972], Narrative Discourse: an Essay in Method, translated by J.E. Levin, Ithaca, NY, Cornell University Press.

Giuliani, Luigi, “La memoria es una abeja que pica después de muerta. Luigi Giuliani entrevista a Juan Marsé” [05/07/2021] <http://www.insulaeuropea.eu>

Gundín Vázquez, José Luis (1999), La novela de Juan Marsé: análisis de las tendencias y de las técnicas narrativas, tesis doctoral, dir. María Isabel de Castro García, UNED.

Lacan, Jacques (1984), “El estadio del espejo como formador del yo [je] tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica”, Escritos I, México, Siglo XXI: 99-105.

Marías, Javier, “El artículo más iluso” [07/07/2021] <https://elpais.com/diario/1999/06/26/opinion/930348005_850215.html>

Marsé, Juan (1977), “Parabellum”, Bazaar, 1: 80-86.

Marsé, Juan (2006) [1978], La muchacha de las bragas de oro, Barcelona, Planeta.

Martínez Cachero, José María (1985), La novela española entre 1936 y 1980: historia de una aventura, Madrid, Castalia.

Sanz Villanueva, Santos (1984), Historia de la literatura española, 6/2, Literatura actual, Barcelona, Ariel.

Sherzer, William M. (1982), Juan Marsé: entre la ironía y la dialéctica, Madrid, Fundamentos.

Suñén, Luis (1979), “Juan Marsé y Alfonso Grosso”, Ínsula, 339: 5.

Villanueva, Darío (1979), “La novela española en 1978”, Anales de la literatura española contemporánea, 4: 91-115.

Published

2022-07-11