Answers of independent theatre towards the crisis. The example of La casa de la Portera (Madrid, 2012-2015)

Authors

  • Cristina Oñoro Université de Strasbourg
  • Joana Sanchez Université de Strasbourg

DOI:

https://doi.org/10.14672/7.2016.998

Abstract

Since its outbreak in 2008, the economic crisis has had a major impact on the Spanish performing arts. The increase in the level of VAT charged on cultural events and the reduction of public support has resulted in a significant reduction in audience sizes and many theatres have been forced to close down. Although somewhat paradoxically, the Independent Theatre in Madrid is thriving: many new spaces and theatre formats have also emerged in the Spanish capital since 2008. Taking La Casa de la Portera (founded by José Martret and Alberto Puraenvidia in Madrid in 2012) as an emblematic example, in this article we will approach the phenomenon of casas-teatro to examine the specific characteristics of this kind of independent theatre space. In order to better appreciate this phenomenon, we will compare it to a similiar case, the proliferation of the casas-teatro in Buenos Aires since 2001, that is since the outburst of the socio-economic crisis in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Dardet, Alfonso (2013), “Garaje Lumiere o el utópico sueño de un espacio multidisciplinar”, El País, 26-7-2013 [7/7/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/07/26/madrid/1374828453_035065.html

Ayanz, Miguel (2014), “Un nuevo mapa para el teatro alternativo”, La Razón, 11-4-2014 [7/7/2015] http://www.larazon.es/detalle_normal/noticias/6089516/un-nuevo-mapa-para-el-teatro alternativo#.VMoBZsI5DmQ

Cabrera, Hilda; Hopkins, Cecilia (2001), “El teatro dio una muestra de empuje, en medio de una crisis económica terminal. En la cubierta del ‘Titanic’ pero acostumbrado”, Página 12, 28-12-2001 [7/7/2015] http://www.pagina12.com.ar/2001/01-12/01-12-28/pag29.htm

Caruana, Pablo (2014), “El SURGE nace con polémica”, El País, 5-5-2014 [7/7/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/05/04/madrid/1399240053_021658.html

Chéjov, Anon (2008), Ivánov; La gaviota;Tío Ványa [traducción directa del ruso y nota preliminar de Juan López-Morillas], Madrid, Alianza Editorial.

Cilento, Laura (2004), “El discurso de la crítica: más cerca de la epopeya que del apocalipsis”, Teatro argentino y crisis (2001-2003), ed. Osvaldo Pellettieri. Buenos Aires, Eudeba: 28-38.

Corroto, Paula (2014), “La autogestión como trampa”, Eldiario.es, 7-1-2014 [7/7/2015] http://www.eldiario.es/cultura/autogestion-trampa_0_211729000.html

—, (2015), “La burbuja del teatro off madrileño”, Eldiario.es, 25-3-2015 [7/7/2015] http://www.eldiario.es/cultura/teatro/burbuja-teatro-off -madrileno_0_370263233.html

Fanjul, Sergio (2014), “La movida teatral madrileña”, El País, 6-4-2014 [7/7/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/04/06/madrid/1396805915_792667.html

Fernández Santos, Elsa (2013), “El teatro alternativo llama a su puerta”, El País, 30-12-2013 [7/7/2015] http://cultura.elpais.com/cultura/2013/12/29/actualidad/1388346871_209123.html

Fraile, Laura (2014), “Trincheras teatrales más cercanas al espectador”, Últimocero, 11-11-2014 [7/7/2015] http://www.ultimocero.com/articulo/trincheras-teatralesm%C3%A1s-cercanas-al-espectador

Freire, Susana (2001), “El teatro en tiempo de crisis”, La Nación, 3-6-2001.

García, Rocío (2013a), “El sector del teatro se desangra por el “devastador” aumento del IVA”, El País, 21-3-201 [7/7/2015] http://cultura.elpais.com/cultura/2013/03/21/actualidad/1363872815_952612.html

—, (2013b), “Teatro de la resistencia”, El País, 27-7-2013 [7/7/2015] http://cultura.elpais.com/cultura/2013/07/23/actualidad/1374591545_831078.html

Lillo, María (2014), “El sol de York no calentó bastante”, El País, 29-7-2014 [7/7/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/07/29/madrid/1406660294_751998.html

Luque, Diana (2014), “Refl exiones sobre la dramaturgia emergente en España: visibilidad y supervivencia en el contexto de crisis actuales”, Creadores jóvenes en el ámbito teatral, ed. José Romera Castillo. Madrid, Verbum: 34-53.

Molina, Javier (2012), “El milagro teatral de una ‘casa patera’”, El País, 18-7-2012 [7/7/2015] http://cultura.elpais.com/cultura/2012/07/12/actualidad/1342090896_943944.html

—, (2013), “Milagro teatral en pequeño formato”, El País, 7-5-2013 [7/7/2015] http://elpais.com/elpais/2013/05/03/eps/1367597433_981805.html

Pavis, Patrice (2001), El análisis de los espectáculos, Barcelona, Paidós.

Peiró, Patricia (2013), “La primavera de los teatros”, El País, 15-3-2013 [7/7/2015] http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/03/14/madrid/1363295480_358825.html

Perrier, Jean-Louis; Martin, Judith (2010), Buenos Aires, génération théâtre indépendant–Entretiens avec Judith Martin et Jean-Louis, Besançon, Les Solitaires Intempestifs.

Trastoy, Beatriz (2004), “El teatro argentino en tiempo de crisis: nuevas refl exiones, nuevos temas, nuevos personajes, nuevas propuestas estéticas”, Teatro argentino y crisis (2001-2003), ed. Osvaldo Pellettieri. Buenos Aires, Eudeba.

Tremlett, Giles (2013), “Spain’s microtheatres provide lifeline for actors as public subsidies dry up”, Th e Guardian, 28-2-2013 [7/7/2015] http://www.theguardian.com/world/2013/feb/28/spain-austerity-arts-funding-microtheatres

Ubersfeld, Anne (1996), Lire le théâtre II. L’école du spectateur, Paris, Belin.

Valdés, Isabel (2015), “El ‘off ’ madrileño se queda sin La Casa de la Portera”, El País, 25-6-2005 [7/7/2015] http://cultura.elpais.com/cultura/2015/06/24/actualidad/1435099022_506530.html

Published

2016-12-06