Angélica Liddell’s Dramatic Writing: Belgrado. Canta lengua el misterio del cuerpo glorioso

Authors

  • Silvia Monti Università degli Studi di Verona

DOI:

https://doi.org/10.14672/7.2016.1004

Abstract

Belgrado. Canta lengua el misterio del cuerpo glorioso (2008) is Angélica Liddell’s diversion into historical drama, since it takes place in the Serbian capital during the days of Slobodan Milosevic’s funeral, alluding to the tragic events of the 1990s Balkan wars. This is a text for certain aspects far from the standard production by this playwright; it presents itself as a meditation on cruelty and violence as deep-seated within the human nature. My essay is about only a few facets of this play, that is, the abilities and possibilities of words to express the horror as well as the relation between personal sufferings and great collective tragedies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín González, Anxo (2011), “Poetry and Autofi ction in the Performative ‘Field of Action’: Angélica Liddell’s Th eatre of Passion”, Th amyris/Intersecting, 24: 151-72.

Canale, Marco (2005), “Forma y política en el teatro de Angélica Liddell”, Tendencias escénicas al inicio del siglo XXI, ed. José Romera Castillo. Madrid, Visor: 369-82.

Cornago Bernal, Óscar (2005), “La poesía escénica de Angélica Liddell”, Salina, 19: 125-38.

Eguía Armenteros, Jesús (2013), Motivos & estrategias en el teatro de Angélica Liddell, Tesis doctoral, Universidad de Granada.

Francisco, Itzíar de (2003), “Angélica Liddell: ‘el teatro está lleno de pacotería’”, El Cultural, 16/1/2003.

Gameno, Natalia (2000), “Ladrones de versos. Atra Bilis estrena La falsa suicida”, El Cultural, 2/1/2000.

García-Manso, María Luisa (2014), “Las guerras de la ex Yugoslavia en la creación dramática femenina española”, Revista de Escritoras Ibéricas, 2: 145-69.

Henríquez, José (2007), “Entramos a vivir y morir en el escenario”, entrevista con A.L., Primer Acto, 321: 21-30.

Leguina, Leire (2009), “Angélica Liddell. Pornografía del alma”, Revista Metal, febreromarzo: 17.

Lehmann, Hans-Thies (2013), Teatro posdramático, trad. esp. de Diana González revisada por José Antonio Sánchez y otros, México, Cendeac-Paso del Gato.

Liddell, Angélica (2007a), Entrevista, Radio CBA, 13/2/2007, reproducida en Vidal Egea 2010: 144.

—, (2007b), Actos de resistencia contra la muerte: Y los peces salieron a combatir contra la muerte; Y como no se pudrió…Blancanieves; El año de Ricardo, Bilbao, Artezblai.

—, (2008), Belgrado. Canta lengua el misterio del cuerpo glorioso, Bilbao, Artezblai.

—, (2014), El sacrifi cio como acto poético, Madrid, Editorial Continta Me Tienes.

—, (2015), Ciclo de las resurrecciones: Primera carta de san Pablo a los corintios; You are my destiny (Lo stupro di Lucrezia); Tandy; La novia del sepulturero; Diario; Salmos, Segovia, La uÑa roTa.

Topolska, Ewelina Mara (2013), El vínculo entre sexualidad y violencia en el teatro de Angélica Liddell, Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra.

Vallejo, Javier (2009), “Por las revueltas de Angélica Liddell”, entrevista con A.L., El País, 17/10/2009.

Vidal Egea, Ana (2010), El teatro de Angélica Liddell (1988-2009), tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid.

Published

2016-12-06