Rewriting Cervantes in Contemporary Spanish Drama: Els Joglars and Don Quijote

Authors

  • Veronica Orazi Università degli Studi di Torino

DOI:

https://doi.org/10.14672/5.2015.1022

Abstract

This article focuses on the adaptation technique of Don Quijote in the play En un lugar de Manhattan, its experimentalism, the way to reinterpret its topics, characters, structure, the intertextuality with the original, as well as the dramatization technique of the narrative text. Els Joglars have produced very successful plays, fostering the innovation of the Spanish drama from the end of the 60s. The group establishes a strong relationship with past authors and works, which are the sources of their adaptations: Cervantes’ Entremeses inspired El retablo de las maravillas. Cinco variaciones sobre un tema de Cervantes (2004), Don Quijote the play En un lugar de Manhattan (2005), and the novela ejemplar El coloquio de los perros the dramatic work with the same title (2013).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aladro, Jordi (2005), “La muerte de Alonso Quijano, un adiós literario”, Anales Cervantinos, 37: 179-90.

Alzien, Pierre; Jammes, Robert; Lissorgues, Yvan, eds. (2000), Poesía erótica del Siglo de Oro, Barcelona, Crítica.

Azcue, Verónica (2006), “Pero… ¿Dónde está la obra? En un lugar de Manhattan y el concepto de teatro de Cervantes”, conferencia leída en el XVI Seminario Internacional del Centro de Investigación de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías.

Boadella, Albert (2011), El retablo de las maravillas, En un lugar de Manhattan, ed. Milagros Sánchez Arnosi. Madrid, Cátedra.

Boadella, Albert; Micó, Josep Maria (2006), “El Quixot i Boadella, de la Manxa a Manhattan. Una conversa entre Albert Boadella i Josep Maria Micó”, Documents de Dansa i Teatre, VIII/8: 21-31.

Cervantes Saavedra, Miguel de (2005), Don Quijote de la Mancha, Edición del IV Centenario, Madrid, RAE-Asociación de Academias de la Lengua Española, Alfaguara.

Gaytán Duque, Julia (2007), “En un lugar de Manhattan: visiones contemporáneas de la metateatralidad cervantina”, conferencia leída en el Centro de Estudios Cervantinos de México.

—, (2009), “Dientes por diamantes. Realidades y metateatro en En un lugar de Manhattan de Albert Boadella y Els Joglars”, De lo real imaginado, soñado, creado: Realidad y literatura en las letras hispánicas, eds. Ana M. Rodríguez; Begoña Regueiro Salgado. Vigo, Academia del Hispanismo: 157-63.

Layna Ranz, Francisco (2010), “‘Todo es morir y acabóse la obra’. Las muertes de don Quijote”, Cervantes, 30/2: 57-82.

Martín Jiménez, Alfonso (2006), “Cervantes sabía que Pasamonte era Avellaneda”, Cervantes, 25/1: 105-57.

Martín Morán, José Manuel (2008), Autoridad palabra y lectura en el “Quijote”, Vercelli, Edizioni Mercurio.

Miguez Macho, Carlos (2008), “La construcción de un personaje: de Alonso Quijano a don Quijote”, Anales Cervantinos, 40: 107-18.

Orazi, Veronica (2013), “Verso la performance: esperienze teatrali comporanee in Spagna”, Rivista di Filologia e Letterature Ispaniche, 16: 51-73.

Ruffinatto, Aldo (2002), Cervantes, Roma, Carocci.

Ruta, Maria Caterina (2007), “Gestos y palabras de los personajes femeninos del Quijote”, El “Quijote” en clave de mujer/es, ed. Fanny Rubio. Toledo, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales: 215-28.

Sánchez Arnosi, Milagros (2006), “Introducción”, en Boadella, Albert, Ubú President, La increíble historia del Dr. Floit & Mr. Pla, Daaalí, Madrid, Cátedra: 13-74.

—, (2011), “Introducción”, en Boadella, Albert, El retablo de las maravillas, En un lugar de Manhattan, ed. Milagros Sánchez Arnosi. Madrid, Cátedra: 11-96.

Santos de Oliveira, Rogério (2010), El proceso creativo teatral: conceptualización y análisis a través de su aplicación a la obra de Albert Boadella y Els Joglars, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá.

Schmidt, Rachel (2000), “Th e Performance and Hermeneutics of Death in the Last Chapter of Don Quijote”, Cervantes, 20/2: 101-26.

—, (2010), “La praxis y la parodia del discurso del ars moriendi en el Quijote del 1615”, Anales Cervantinos, 42: 117-30.

Segre, Cesare (1991), “Introduzione”, en Cervantes Saavedra, Miguel de, Don Chisciotte della Mancia, Milano, Mondadori: V-LXVIII.

Spitzer, Leo (1968), “Perspectivismo lingüístico en el Quijote”, Lingüística e historia literaria, Madrid, Gredos: 136-54.

Published

2016-12-05