The voice of the lyrical subject in Camino de Ronda by José María Micó: that fourth singular person
DOI:
https://doi.org/10.14672/1.2013.1086Abstract
This article aims to use the example of the lyric voice in Camino de ronda, by José María Micó, to demonstrate the pertinence of the modulation of the subject in the genesis of poiesis and in the transfer of memory from the empirical self to the creation. That does not contradict, however, the necessary dissociation between the lyric subject and the empirical subject, or lyric poetry’s ascription of, to the fictional realm. The poetic “I”, like the fourth person singular imagined by Ferlinghetti, reaches universality as it is immersed in individuality.
Downloads
References
Austin, John Langshaw (1962), How to do Things with Words, Oxford, Oxford University Press.
Bousoño, Carlos (1952), Teoría de la expresión poética, Madrid, Gredos.
Cañas, Dionisio (1996), “La poesía como complicidad. Las polémicas poéticas de los años 50”, Jaime Gil de Biedma y su generación poética: actas del congreso, ed. Antonio Pérez Lasheras, Zaragoza, Diputación General de Aragón: vol. II, 33-3.
Combe, Dominique (1999), “La referencia desdoblada: el sujeto lírico entre la ficción y la autobiografía”, Teorías sobre la lírica, ed. Fernando Cabo Aseguinolaza, Madrid, Arco/Libros: 127-53.
Duque, Alejandro, ed. (2002), Cómo se hace un poema. El testimonio de 52 poetas, Valencia, Pre-Textos.
Frye, Northrop (1990), Anatomy of Criticism. Four Essays, Princeton, Princeton University Press.
Genette, Gérard (2004), Fiction et diction précédé de Introduction à l’architexte, Paris, Seuil.
Hamburger, Käte (1995), La lógica de la literatura, Madrid, Visor.
Martínez Bonati, Félix (1997), “El arte de escribir ficciones”, Teorías de la ficción literaria, ed. Antonio Garrido Domínguez, Madrid, Arco/Libros: 159-70.
Maulpoix, Jean-Michel (1996), “La quatrième personne du singulier”, Figures du sujet lyrique, ed. Dominique Rabaté. Paris, PUF: 17-60.
Micó, José María (1992), La espera, Madrid, Hiperión.
—, (1997), Letras para cantar, Pamplona, Pamiela.
—, (1998), Camino de ronda, Barcelona, Tusquets.
—, (2013), “Una lección no presencial: memoria de Vicente Llorens, o el exilio que somos”, Clásicos vividos, Barcelona, Acantilado: 87-98.
Montetes, Noemí (1999), Qué he hecho yo para publicar esto, Barcelona, DVD.
Ohmann, Richard (1971), “Speech Acts and the Definition of Literature”, Philosophy and Rhetoric, 4/1: 1-19.
Pozuelo, José María (1988), Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra.
—, (1997), “Lírica y ficción”, Teorías de la ficción literaria, ed. Antonio Garrido Domínguez. Madrid, Arco/Libros: 241-68.
Prieto de Paula, Ángel Luis (2005), “Entre la disidencia y la asimilación: la poética de la experiencia”, Poesía española contemporánea, Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [20/01/2013] http://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/pec/ptercernivel335a.html
Provencio, Pedro (1996), Poéticas españolas contemporáneas, Madrid, Hiperión.
Reisz, Susana (1979), “Ficcionalidad, referencia, tipos de ficción literaria”, Lexis, 3/2: 99-170.
Scarano, Laura (1994), La voz diseminada. Hacia una teoría del sujeto en la poesía española, Buenos Aires, Biblos.
—, (2000), Los lugares de la voz. Protocolos de la enunciación literaria, Mar del Plata, Melusina.
Schaeffer, Jean-Marie (1987), “Fiction, feinte et narration”, Critique, 81/82: 555-76.
Searle, John Rogers (1975), “The Logical Status of Fictional Discourse”, New Literary History, 6: 319-32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Begoña Capllonch
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.