Without Jacinta. The poet (does not) laugh in the canzoniere

Authors

  • Ida Grasso Università degli Studi di Napoli Federico II

DOI:

https://doi.org/10.14672/9.2017.1211

Abstract

Through the analysis of the formal structure of Jacinta pelirroja (1929), modern canzoniere in the absence of the loved woman, this essay will observe its humorist strategies. They are persistent in the book so much they affect its poetic form and show a discourse on the crisis of poetic subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfano, Giancarlo (2016), L’umorismo letterario. Una lunga storia europea (secoli XIVXX), Roma, Carocci.

Aub, Max (1954), “José Moreno Villa”, La poesía española contemporánea, Mexico, Imprenta Universitaria: 107-9.

Aullón de Haro, Pedro (2014), “Idea de la obra de Gómez de la Serna, el ingenio literario y el humorismo”, Ramón Gómez de la Serna, Humorismo, ed. Pedro Aullón de Haro. Madrid, Casimiro, 2014: 1-46.

Azorín, Crítica de los años cercanos, Madrid, Taurus.

Baudelaire, Charles (1975), “À Arsène Houssaye”, Oeuvres completes, texte établi, présenté et annoté par C. Pichois, Paris, Gallimard, t. I: 275-76.

Bettini, Maurizio (2008), Il ritratto dell’amante, Torino, Einaudi.

Bodini, Vittorio (1972), “Introduzione” a J. Moreno Villa, Giacinta la rossa, a cura di Vittorio Bodini. Torino, Einaudi: 5-10.

Carmona Mato, Eugenio (1985), “Dibujos de José Moreno Villa (1924-1936)”, Boletín de arte, 6: 211-25.

Cernuda, Luis (1975), “José Moreno Villa (1887-1955)”, Prosa completa, eds. Derek Harris; Luis Maristany. Barcelona, Seix Barral: 396-404.

Ciplijauskaitè, Biruté (1999), “Los cuadros cubistas de José Moreno Villa”, De signos y significaciones, Barcelona, Anthropos: 33-43.

Cirre, Francisco (1950; 1982), Forma y espíritu de una lírica española, Granada, Don Quijote.

Díez de Revenga, Francisco Javier (2001), “Jacinta la pelirroja, de José Moreno Villa. Entre modernismo y vanguardia”, Monteagudo, 6: 129-32.

Genette, Gérard (1989), Soglie. I dintorni del testo, Torino, Einaudi.

Gómez de la Serna, Ramón (2005), “Humorismo”, Obras completas, Ensayos, retratos y biografías I, Efigies, Ismos, Ensayos (1912-1961), ed. Ioana Zlotescu. Barcelona, Círculo de lectores Galaxia Gutemberg, vol. XVI: 451-95.

Huergo, Humberto (1996), “Lo sublime y la vanguardia. Forma y finalidad en Jacinta la pelirroja”, Nueva Revista de Filología Hispánica, 44: 489-540.

Machado, Antonio (1989), “Reflexiones sobre la lírica”, Poesía y prosa, ed. Oreste Macrì, con la colaboración de G. Chiappini. Madrid, Espasa-Calpe, II: 1649-62.

Magli, Paola (2016). Il volto raccontato. Ritratto e autoritratto in letteratura, Milano, Cortina.

Martín Casamitjana, Rosa María (1996), El humor en la poesía española de vanguardia, Madrid, Gredos.

Mazzoni, Guido (2005), Sulla poesia moderna, Bologna, Il Mulino.

Moreno Villa, José (1928), “Prólogo”, José María Hinojosa, La flor de Californía, dibujos de Joaquín Peinado, Madrid, Imprenta Sur.

—, (1977), Jacinta la pelirroja, prólogo de José Luis Cano, Madrid, Turner.

—, (1998), “Autocrítica” (1924), Poesías completas, ed. Juan Pérez de Ayala. México, El Colegio de México, Centro de Estudios Lingüísticos y Literarios, Madrid, Publicaciones de Residencia de Estudiantes: 3-7.

—, (1998) “Poética” (1932), Poesías completas, ed. Juan Pérez de Ayala. México, El Colegio de México, Centro de Estudios Lingüísticos y Literarios, Madrid, Publicaciones de Residencia de Estudiantes: 8-9.

—, (2006), Vida en claro. Autobiografía, prólogo de José Pérez de Ayala. Madrid, Visor.

Ortega y Gasset, José (1987), La deshumanización del arte, Madrid, Espasa-Calpe.

Pastoreau, Michel; Simonnet, Dominique (2016), Il piccolo libro dei colori, Milano, Ponte alle Grazie.

Salvador, Álvaro (1978), “José Moreno Villa, un hombre del ’27. (Jacinta la pelirroja o la erótica moderna)”, Cuadernos Hispanoamericanos, 335: 352-58.

Santagata, Marco (1979), Dal sonetto al canzoniere, Padova, Liviana. 1989.

—, (2006), “Introduzione” a F. Petrarca, Canzoniere, ed. Marco Santagata. Milano, Mondadori: XIX-CI.

Scaffai, Niccolò (2005), Il poeta e il suo libro. Retorica e storia del libro di poesia nel Novecento, Firenze, Le Monnier.

Segre, Cesare (1969), “Sistema e strutture nelle Soledades di Antonio Machado”, I segni e la critica, Torino, Einaudi: 95-134.

Starobinski, Jean (2002), Ritratto dell’artista da saltimbanco, ed. Corrado Bologna. Torino, Bollati Boringhieri.

Testa, Enrico (1983), Il libro di poesia. Tipologie e analisi macrotestuali, Genova, Il Melangolo.

—, (2003), “L’esigenza del Libro”, La poesia italiana del Novecento. Modi e tecniche, eds. Marco Antonio Bazzocchi; Fausto Curi. Bologna, Pendragon: 97-119.

—, (2014), “Con gli occhi di Annina. La morte della distinzione”, Giorgio Caproni. Lingua, stile, figure, eds. Davide Colussi, Paolo Zublena. Macerata, Quodlibet: 45-57.

Valender, James, (1999), “A propósito de las poesías completas de José Moreno Villa”, Nueva Revista de Filología Hispánica, 2: 385-98.

Villar del, Arturo (1977), “De cómo el poeta malagueño José Moreno Villa conoció y se enamoró de una joven neoyorquina, pelirroja, por más señas”, Estafeta Literaria, 617: 4-7.

Zlotescu, Ioana (2005), “Preámbulo”, in Ramón Gómez de la Serna, Obras completas, Ensayos, retratos y biografías I, Efigies, Ismos, Ensayos (1912-1961), ed. Ioana Zlotescu. Barcelona, Círculo de lectores Galaxia Gutemberg, XVI: 11-26.

Published

2017-06-13