The new literary generation in La Hora (1948-1950): story writers of the Half Century

Authors

  • Carmen Valcárcel Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.14672/1.2020.1640

Abstract

This work approaches the stories published in the second stage of La Hora (1948-1950), a magazine edited by the Jefatura Nacional del Sindicato Universitario (SEU), which was, at the time, together with other publications by the SEU, the medium of expression of a new literary generation, i.e. the generation of the Middle Century, and the germ of a new social conscience. This magazine cointains journalistic and literary chronicles by Medardo Fraile, Alfonso Sastre, José María de Quinto or Carmen Martín Gaite. In this research, however, we focused on the analysis of some of the first stories by Rafael Sánchez Ferlosio, Carlos Edmundo de Ory, Juan García Hortelano, Ana María Matute and Ignacio Aldecoa, emphasizing the unsuccessful or vulnerable characters in their stories, their environment and the narrative perspective which leads from realistic description to the marvelous or the symbolic levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes originales

La Hora. Semanario de los Estudiantes Españoles (II, 1948-1950):

Aldecoa, Ignacio (1948), “La farándula de la media legua”, La Hora, 2/8, 24/12/1948: 11.

Aldecoa, Ignacio (1950a), “Crónica de un artista llamado Faisán”, La Hora, 2/51, 19/03/1950: 8.

Aldecoa, Ignacio (1950b), “El loro antillano. Cuento de solteronas y carcamales, La Hora, 2/54, 30/04/1950: 8.

Aldecoa, Ignacio (1950c), “Los novios del ferial. Cuento de las fiestas en provincias”, La Hora, 2/57, 21/05/1950: 12.

Aldecoa, Ignacio (1950d), “La fantasma de Treviño. Cuento regional, triste y falsificado”, La Hora, 2/59, 04/06/1950: 8.

Aldecoa, Ignacio (1950e), “El figón de La Damiana. Cuento cuartelero de tipos a los que la muerte nunca les pilla confesados”, La Hora, 2/62), xx/09/1950: 8.

Aldecoa, Ignacio (1950f), “El teatro íntimo de doña Pom. Historia de una vocación sepultada entre gentes de diversos géneros, La Hora, 2/63, 01/10/1950: 9.

Aldecoa, Ignacio (1950g), “Chico de Madrid. Cuento repelente de las humildes cacerías del suburbio”, La Hora, 2/66, 22/10/1950: 11.

Aldecoa, Ignacio (1950h), “Función de aficionados. Susto y desventura de horteras por travesuras de estudiantes. Dedicado al hortera Andrés, paladín del buen gusto”, La Hora, 2/68, 05/11/1950: 8.

Aldecoa, Ignacio (1950i), “El libelista Benito, descalabrado en defensa de la libertad de imprenta”, La Hora, 2/73, 10/12/1950: 12.

Aldecoa, Ignacio (1955), Espera de tercera clase, Madrid, Puerta del Sol. Fraile, Medardo (1948a), “El hombre del paraguas”, La Hora, 2/2, 12/11/1948: 4.

Aldecoa, Ignacio (1948b), “Él (Cuento de Pascuas)”, La Hora, 2/8, 24/12/1948: 3.

García Hortelano, Juan (1950), “Carlos (uno y todos), La Hora, 2/43, 22/01/1950: 8.

Martín Gaite, Carmen (1949), “Vuestra prisa”, La Hora, 2/27, 06/05/1949: 1.

Matute, Ana María (1949), “La frontera del pan”, La Hora, 2/24, 15/04/1949: 9.

Ory, Carlos Edmundo de (1949), “José, en el camposanto”, La Hora, 2/23, 08/04/1949: 9.

Ory, Carlos Edmundo de (1950), “La alfombra”, La Hora, 2/55, 07/05/1950: 8.

Sánchez Ferlosio, Rafael (1948), “El juego”, La Hora, 2/6, 10/12/1948: 13.

Sánchez Ferlosio, Rafael (1949), “El caballero de la bola de oro”, La Hora, 2/41, 11/12/1949: 10.

Sastre, Alfonso; José María de Quinto (1950), “Manifiesto del TAS (Teatro de Agitación Social)”, La Hora, 2/63, 01/10/1950: 11.

Estudios

Aldecoa, Ignacio (1995), Cuentos completos, ed. Josefina Rodríguez Aldecoa, Madrid, Alfaguara.

Andres-Suárez, Irene (1986), Los cuentos de Ignacio Aldecoa. Consideraciones teóricas en torno al cuento literario, Madrid, Gredos.

Calvo Carilla, José Luis (1995), “Carlos Edmundo de Ory, un prosista postista”, Cuadernos Hispanoamericanos, 543: 89-107.

Calvo Carilla, José Luis (2012), “Ory en su mundo ficcional”, Ínsula, 789: 31-34.

Casas, Ana (2007), El cuento español en la posguerra. Presencia del relato breve en las revistas literarias (1948-1969), Madrid, Marenostrum.

Caudet, Francisco (1984), “La Hora (1948-1950) y la renovación del teatro español de posguerra”, Entre la cruz y la espada: En torno a la España de postguerra. Homenaje a Eugenio García de Nora, coord. José Manuel López de Abiada. Madrid, Gredos: 109-26.

Cózar, Rafael de (2001), “Un mundo fantástico en el relato: Carlos Edmundo de Ory”, República de las Letras, 69: 17-34.

Fraile, Medardo (2000), Cuento español de posguerra, Madrid, Cátedra.

Fraile, Medardo (2004), Cuentos completos, ed. y prólogo de Ángel Zapata, Madrid, Páginas de Espuma.

García Gil, José Manuel (2015), “Los cuentos de Carlos Edmundo de Ory”, Campo de Agramante: Revista de Literatura, 23: 115-28 [14/04/2020] <http://www.cervantesvirtual.com/obra/los-cuentos-de-carlos-edmundo-de-ory/>

García Hortelano, Juan (2009), Cuentos completos, pról. de Lluís Izquierdo, Barcelona, Debolsillo.

Gómez de la Serna, Gaspar (1971), Ensayo sobre literatura social, Madrid, Guadarrama.

Gracia, Jordi (1994), Crónica de una deserción. Ideología y literatura en la prensa universitaria del franquismo (1940-1960). (Antología), Barcelona, Promociones y Publicaciones Universitarias.

Gracia, Jordi (1996), Estado y cultura. El despertar de una conciencia crítica bajo el franquismo (1940-1962), pról. de José Carlos Mainer, Université de Toulouse-Le Mirail, Presses Universitaires du Mirail.

Lasagabaster, Jesús María (1996), “Ignacio Aldecoa: práctica y teoría del cuento”, Cuadernos Hispanoamericanos, 546: 12-47.

Lytra, Drosoula, comp. (1984), Aproximación crítica a Ignacio Aldecoa, Madrid, Espasa Calpe.

Marsal, Juan Francisco, ed. (1979), Pensar bajo el franquismo, Barcelona, Península.

Martín Gaite, Carmen (1978), Cuentos completos, Madrid, Alianza.

Martín Gaite, Carmen (1994), Esperando el porvenir. Homenaje a Ignacio Aldecoa, Madrid, Siruela.

Martín Nogales, José Luis (1984), Los relatos de Ignacio Aldecoa, Madrid, Cátedra.

Matute, Ana María (1957), El tiempo, Barcelona, Mateu.

Merino, José María (2004), “Escritura y verdad: Cuentos completos de Medardo Fraile”, Revista de Literatura, 91-92: 42-43.

Ory, Carlos Edmundo de (2017), Cuentos sin hadas, ed. de José Manuel García Gil, Madrid, Cátedra.

Palomo, Mª del Pilar (2000a), “Introducción” a Medardo Fraile, Cuentos de verdad, Madrid, Cátedra.

Palomo, Mª del Pilar (2000b), “Medardo Fraile: observación y fantasía”, Turia, 52: 22-29.

Puente Samaniego, Pilar de (1994), La narrativa breve de Carmen Martín Gaite, Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones.

Rodríguez Puértolas, Julio (2008), Historia de la literatura fascista española, Madrid, Akal, vol. I.

Ruiz Carnicer, Miguel Ángel (1996a), El Sindicato Español Universitario (SEU), 1939-1965. La socialización política de la juventud universitaria en el franquismo, Madrid, Siglo XXI.

Ruiz Carnicer, Miguel Ángel (1996b), “La voz de la juventud. Prensa universitaria del SEU en el franquismo”, Bulletin Hispanique, 98, 1: 175-99.

Tijeras, Eduardo (1984), “La cotidianidad en la narrativa breve de Aldecoa”, Aproximación crítica a Ignacio Aldecoa, comp. Drosoula Lytra. Madrid, Espasa Calpe: 84-90.

Troncoso Durán, Mª Dolores (1980), La obra narrativa de Juan García Hortelano. Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela.

Valcárcel, Carmen (2010), “La mirada ética de Carmen Martín Gaite”, Carmen Martín Gaite, Obras completas III: Narrativa breve, poesía y teatro, ed. José Teruel; pról. Carmen Valcárcel. Madrid, Siruela: 9-44.

Valcárcel, Carmen (2011), “Los cuentos de Ignacio Aldecoa en La Hora (1948-1950)”, Ignacio Aldecoa. Maestro del cuento (Nuevas perspectivas sobre su obra y Antología de cuentos), eds. Ángeles Encinar; Carmen Valcárcel. Madrid, Edaf: 156-77.

Valls, Fernando (2014), “En el laboratorio de la narrativa breve de Juan García Hortelano”, Campo de Agramante, 21: 91-105.

Published

2020-06-19