The return to childhood: Francesco Orlando’s supernatural in El cuarto de atrás, by Carmen Martín Gaite

Authors

  • Giovanna Fiordaliso Università degli Studi della Tuscia (Viterbo)

DOI:

https://doi.org/10.14672/1.2020.1642

Abstract

This study focuses on one of Carmen Martín Gaite’s most famous novels, El cuarto de atrás, following the theories and key concepts put forth by Francesco Orlando (2017) on the supernatural in literature. The analysis provided highlights one of the basic features of the text, showing the narrative problematization of the relationships between reality and imagination, experience and invention, where the desire to return to childhood plays a pivotal role in the search for new ways of literary creation. Thus, Carmen Martín Gaite’s novel represents the author’s effort to modernize the genre, within her production and the range of the novels published in Spain after 1975.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anievas, Isabel (2006), “El cuarto de atrás de Carmen Martín Gaite o la ambigüedad de lo fantástico”, Confluencia. Revista hispánica de cultura y literatura, 22/1: 67-82.

Burke, Edmund (2002), Inchiesta sul bello e il sublime, Palermo, Aesthetica.

Caillois, Roger (1965), Au coeur du fantastique, Paris, Gallimard.

Calvi, Maria Vittoria (2007), “El autobiografismo dialógico de Carmen Martín Gaite”, Turia, 83: 223-35.

Calvi, Maria Vittoria (2018), “Paratexto y narración autobiográfica en la obra de Carmen Martín Gaite”, Historia e intimidad. Epistolarios y autobiografía en la cultura española del medio siglo, ed. José Teruel. Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert: 215-35.

Ciplijauskaité, Biruté (1988), La novela femenina contemporánea (1970-1985), Barcelona, Anthropos.

Ciplijauskaité, Biruté (2000), Carmen Martín Gaite (1925-2000), Madrid, Ediciones del Orto.

Durán, Manuel (1981), “Carmen Martín Gaite, Retahílas, El cuarto de atrás, y el diálogo sin fin”, Revista Iberoamericana, 47/116-17: 233-40.

Egido, Aurora (1994), “Mefistófeles en El cuarto de atrás de Carmen Martín Gaite”, Salina. Revista de Lletres, n. 8: 59-66.

Fiordaliso, Giovanna (2004), “Carmen Martín Gaite e l’autobiografia: frammenti di vita e letteratura”, Rivista di Filologia e Letterature Ispaniche, 7: 123-51.

Gould Levine, Linda (1990), “Isabel Allende y Carmen Martín Gaite: el mundo al revés”, Poder y Libertad, 13: 14-28.

Gras, Dunia (1998), “El cuarto de atrás: intertextualidad, juego y tiempo”, Espéculo. Revista de estudios literarios [03/07/2019] < https://webs.ucm.es/info/especulo/cmgaite/dgras.htm>

Jurado Morales, José (1998), “El cuarto de atrás un texto complejo”, Retórica y texto. III Encuentro Interdisciplinar sobre Retórica, Texto y Comunicaciones, coords. Antonio Ruiz Castellanos; Antonia Víñez Sánchez; Juan Sáez Durán. Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones: 320-22.

Jurado Morales, José (2003), La trayectoria narrativa de Carmen Martín Gaite (1925-2000), Madrid, Gredos.

Lipman Brown, Joan (1987), Secrets from the back room: the fiction of Carmen Martín Gaite, Mississipi, University of Mississipi.

Martín Gaite, Carmen (1973), La búsqueda de interlocutor y otras búsquedas, Madrid, Nostromo.

Martín Gaite, Carmen (1985), El cuento de nunca acabar, Barcelona, Destino.

Martín Gaite, Carmen (2002), Cuadernos de todo, Barcelona, Círculo de Lectores.

Martín Gaite, Carmen (2018) [1978], El cuarto de atrás, Madrid, Cátedra.

Martinell Gifre, Emma (1983), “El cuarto de atrás: un mundo de objetos”, Revista de Literatura, 45/89: 143-53.

Orlando, Francesco (1993), Gli oggetti desueti nelle immagini della letteratura, Torino, Einaudi.

Orlando, Francesco (1997) Illuminismo, barocco e retorica freudiana, Torino, Einaudi.

Orlando, Francesco (2017), Il soprannaturale letterario. Storia, logica e forme, Torino, Einaudi.

Pineda Cachero, Antonio (2001), “Comunicación e intertextualidad en El cuarto de atrás, de Carmen Martín Gaite (2ª parte): de lo (neo)fantástico al Caos”, Espéculo. Revista de estudios literarios. [03/07/2019] < https://webs.ucm.es/info/especulo/numero17/apineda2.html >

Pittarello, Elide (2018) “Homenaje a Virginia Woolf: palabras e imágenes en un collage newyorkino de Carmen Martín Gaite”, Historia e intimidad. Epistolarios y autobiografía en la cultura española del medio siglo, ed. José Teruel. Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert: 237-58.

Rey Hazas, Antonio (1993), “El interlocutor narrativo de Carmen Martín Gaite desde una perspectiva barroca y cervantina”, Epos, 11: 315-33.

Sarmati, Elisabetta (2013), “Nubes de color de rosa en El cuarto de atrás de Carmen Martín Gaite”, Pueden alzarse las gentiles palabras. Studi in onore di Emma Scoles, eds. Ines Ravasini; Isabella Tomassetti. Roma, Bagatto Libri: 393- 402.

Servodidio, Mirella; Welles Marcia (1983), From Fiction to Metafiction: Essays in Honor of Carmen Martín Gaite, Lincoln, Nebraska: Society of Spanish-American Studies.

Teruel, José (2004), “El rescate del tiempo como proyecto narrativo: El cuarto de atrás y otras consideraciones sobre Carmen Martín Gaite”, Mostrar con propiedad un desatino. La novela española contemporánea, Madrid, Eneida: 191-209.

Teruel, José (2018), “Introducción”, El cuarto de atrás, Carmen Martín Gaite. Madrid, Cátedra: 9-77.

Todorov, Tzvetan (1970), Introduction à la littérature fantastique, Paris, Seuil.

Published

2020-06-19