A comparative analysis of humour mechanisms in sitcoms

Authors

  • Laura María Aliaga Aguza Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.14672/2.2021.1868

Abstract

This research aims to carry out a comparative analysis of audiovisual humour from a linguistic-pragmatic perspective. It will compare some humous resources that are used in a multimodal format, such as the sitcom, through two different series produced in different space and time, that is, an American series that maintains the traditional format of the sitcom (How I Met Your Mother) and the Spanish series Paquita Salas, which has undergone some format modifications while maintaining its essence, in order to verify the reliability of the proposed analysis model. The results so obtained indicate that both series can be analyzed with the suggested model, because they basically share the same format and resort to the same humour mechanisms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga Aguza, Laura María (2017), “La estrategia narrativa como recurso humorístico en la comedia de situación: el caso de Cómo conocí a vuestra madre”, ELUA, 31: 9-25.

— (2020), Análisis lingüístico del humor en el medio audiovisual: las estrategias humorísticas en la comedia de situación, tesis doctoral (inédita).

Attardo, Salvatore (2001), Humorous Text: A Semantic and Pragmatic Analysis, Berlin, Mouton de Gruyter.

— (2008) “A primer for the linguistics of humor”, The primer of Humorous Research, ed. Victor Raskin. Berlin, Mouton de Gruyter: 101-55.

— (2017), The Routledge Handbook of Language and Humor, New York, Routledge. Attardo, Salvatore; Raskin, Victor (1991), “Script theory revis(it)ed: joke similarity and joke representation model”, Humor, 4 (3/4): 293-347.

Cabrera Peralt, Patricia (2020), Paquita Salas y la cultura televisiva de la década de 1990. Análisis de la serie Paquita Salas, Trabajo Final de Grado, Universidad Jaume I [09/08/2021] <http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/189572>

Carrasco Campos, Ángel (2010), “Teleseries: géneros y formatos”, Miguel Hernández Communication Journal, 1: 174-200, [10/04/2021] <http://mhcj.es/2010/07/20/angel_ carrasco/>

Chaume Valera, Frederic (2003), Doblatge i subtitulació per a la TV. Vic, Barcelona, Editorial Eumo, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Autónoma de Barcelona, Universidad de Vic, Universitat Jaume I. del Río Castañeda, Laro (2019), “La grieta en la pantalla. Definición y análisis de la ruptura de la cuarta pared en el medio audiovisual”, Caracteres, Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8, 2: 400-31.

Fernández Penas, Marta; Aguado Peláez, Delicia (2013), “La hibridación como motriz de cambio en las comedias de las series de televisión. Análisis de Larry David (Curb Your Enthusiasm, HBO, 2000-) y de ¿Qué fue de Jorge Sanz? (Canal+, 2010)”, Revista Cuadro, 72: 133-143. [10/04/2021] <http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/425>

García Mirón, Silvia, Torres Romay, Emma, García-Crespo, Oswaldo (2020), “Evolución del prime time televisivo de Antena 3 (1990-2010): audiencia, macrogéneros y contenidos representativos”, Estudios sobre el mensaje periodístico, 26 (2): 555-69. [10/04/2021] <https://doi.org/10.5209/esmp.67961>

García Martínez, Alberto Nahum (2004), “En las fronteras de la no-ficción. El falso documental (definición y mecanismos)”. Ecología de la televisión: tecnologías, contenidos y desafíos empresariales”, Actas del XVIII Congreso Internacional de la Comunicación. Pamplona, Eunate: 136-43. [10/04/2021]<https://www.academia.edu/2359281/En_las_fronteras_de_la_noficci%C3%B3n._El_falso_documental_

definici%C3%B3n_y_mecanismos>

Germán de la Cruz, Blanca (2020), La traducción audiovisual. Análisis de la subtitulación del humor en Paquita Salas, Trabajo Fin de Máster, UNED [09/08/2021] <http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:master-Filologia-CASP-Gcruz>

Gómez Martínez, P. (2006), “Géneros y formatos en la ficción televisiva”, Narrativa audiovisual: televisiva, fílmica, radiofónica, hipermedia y publicitaria. ed. Francisco García García et al., Madrid, Laberinto de Comunicación: 257-92.

Gómez Martínez, Pedro; García García, Francisco (2010), El guion en las series televisivas. Formatos de ficción y representación de proyectos, Madrid, Universidad Francisco de Vitoria.

Grandío Pérez María del Mar; Diego González Patricia (2009): “La influencia de la sitcom americana en la producción de comedias televisivas en España. El caso de Friends y 7 Vidas”, Ámbitos, 18: 83-97.

Levinson, Stephen C.; (2004) [2000] Significados presumibles: la teoría de la implicatura conversacional generalizada, Madrid, Gredos.

López de Lacruz, Santiago (2019), “La televisión habla de sí misma: The Office y la ficción del falso reality como huella metatelevisiva del siglo XXI”, TomaUno, 7: 119-36.

Matamala, Anna (2008), “La oralidad en la ficción televisiva: análisis de las interjecciones de un corpus de comedias de situación originales y dobladas”, La oralidad fingida: descripción y traducción. Teatro, comic y medios audiovisuales, ed. Jenny Brumme. Madrid. Iberoamericana / Vervuert: 81-94.

Padilla, Xosé A.; Gironzetti Elisa (2012), “Humor e ironía en las viñetas cómicas periodísticas”, Foro Hispánico, 44: 93-133.

Raskin, Viktor (1985), Semantic Mechanisms of Humor, Dordrecht / Boston / Lancaster, Reidel.

Ritchie, Graeme (2004), The Linguistic Analyses of Jokes, London, Routledge.

Ruiz Gurillo, Leonor (2012): La lingüística del humor en español. Madrid, Arco/Libros.

Ruiz Gurillo, Leonor; Padilla García, Xosé A., eds., (2009), Dime cómo ironizas y te diré quién eres. Una aproximación pragmática a la ironía, Frankfurt, Peter Lang.

Salas Suades, N. (2011), The Big Bang Theory: català col·loquial i humor científic. Proposta de traducció del capítol pilot, Trabajo Final de Grado. [10/04/2021] <https://hdl.hadle.net/10230/11633>

Suls, Jerry M. (1972), “A Two-Stage Model for the Appreciation of Jokes and Cartoons: an Information-Processing Analysis”, The Psychology of Humor, eds. J. H. Goldsteins; P. E. McGhee, New York, Academic Press: 81-100.

Verschueren, Jef (2002), Para entender la pragmática. Madrid, Gredos.

Published

2021-12-23