Between visio and inventio: Góngora’s metaphors at the intersection of ancient and new sciences
DOI:
https://doi.org/10.14672/1.2023.2184Keywords:
vision, living metaphor, invention, science, GóngoraAbstract
This article reflects on the relationships between Góngora’s poetry and the coeval sciences, which describe the new discoveries in the geographical and astronomical fields. To this aim, the paper presents two emblematic cases: the metaphor of the ocean/sierpe de cristal appearing in the Soledad primera and the 65th octave of the Panegírico al Duque de Lerma, which contains a brilliant astronomical metaphor. These textual places provide a fruitful opportunity to appreciate how the metaphorizing procedures of the visible simultaneously resort to ancient and new knowledge, assigning fundamental importance to the experience of vision. From the theoretical perspective of the living metaphor, the scientific quality of Góngora’s imagination is analysed, showing its functioning as a powerful heuristic instrument to invent new worlds.
Downloads
References
Alonso, Dámaso (1978), Obras completas, Madrid, Gredos, vol. V.
Alonso, Dámaso (1984), Obras completas, Madrid, Gredos, vol. VII.
Alonso Cortés, Narciso, ed. (1916), Relación de lo sucedido en la ciudad de Valladolid desde el punto del felicísimo nacimiento del príncipe Don Felipe Dominico Víctor nuestro señor hasta que se acabaron las demostraciones de alegría que por él se hicieron, ed. Narciso Alonso Cortés, Valladolid, Imprenta del Colegio Santiago.
Battistini, Andrea (2002), Il barocco. Cultura, miti, immagini, Roma, Salerno Editrice.
Black, Max (1962), Models and Metaphors, Ithaca, Cornell University Press.
Blanco, Mercedes (2009), “El toro nupcial de la Soledad primera. Idiolecto y agudeza en la poética barroca de las Soledades”, Congreso Internacional Andalucía barroca. Literatura, Música, Fiesta, ed. Alfonso J. Morales Martínez. Sevilla, Junta de Andalucía, vol. III: 41-52.
Blanco, Mercedes (2012a), Góngora Heroico. Las Soledades y la tradición épica, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica.
Blanco, Mercedes (2012b), Góngora o la invención de una lengua, León, Universidad de León.
Cancelliere, Enrica (2004), “La imaginación científica y el Polifemo de Góngora”, Góngora hoy VII: actas del Foro de Debate Góngora Hoy celebrado en la Diputación de Córdoba: El Polifemo del 22 al 23 de abril de 2004, ed. Joaquín Roses Lozano. Córdoba, Diputación de Córdoba: 19-51.
Capllonch, Begoña (2013), “‘Sentido’ y ‘referencia’ en algunas imágenes de las Soledades: del cincel al cristal de azogue”, La Edad del Genio: España e Italia en tiempos de Góngora, eds. Begoña Capllonch; Sara Pezzini; Giulia Poggi; Jesús Ponce Cárdenas. Pisa, Edizioni ETS: 149-60.
Contini, Annamaria (2020), “Black e Ricoeur filosofi della metafora”, Aisthema International Journal, VII/1: 117-51.
D’Artois, Florence (2020), “‘Nuevo epiciclo al gran rubí del día’. El duque de Lerma, la danza cortesana y la imagen del poder”, Cuadernos de Historia Moderna, 45/2: 509-32.
Ferrer Valls, Teresa (2019), “Un espacio para el espectáculo: la sala de saraos del palacio real de Valladolid”, Atalanta, 7/2: 89-120.
Foucault, Michel (1966), Les Mots et les Choses. Une archéologie des sciences humaines, Paris, Gallimard.
Galilei, Galileo (1993), Sidereus Nuncius, ed. Andrea Battistini, trad. Maria Timpanaro Cardini, Venezia, Marsilio.
Galilei, Galileo (2012), Lettera a Cristina di Lorena, ed. Ottavio Besomi, con la colaboración de Daniele Besomi; versión latina de Elia Donati, ed. Giancarlo Raggi, Roma-Padova, Editrice Antenore.
Gallo, Carmen (2020), “Tutto il mondo è figura. Anatomia, cartografia e teologia nella poesia di John Donne”, La misura del disordine. Miraggi e disincanti nella poesia barocca europea, ed. Carmen Gallo, Pisa, Pacini: 205-26.
García Lorca, Federico (1986), “La imagen poética de don Luis de Góngora”, Obras completas, Madrid, Aguilar, vol. III: 223-48.
García Santo-Tomás, Enrique (2015), La musa refractada. Literatura y óptica en la España del Barroco, Madrid, Iberoamericana-Vervuert.
Góngora, Luis de (1927), Soledades, ed. Dámaso Alonso, Madrid, Revista de Occidente.
Góngora, Luis de (1998), Romances, ed. Antonio Carreira, Barcelona, Quaderns Crema, vol. II.
Góngora, Luis de (2000), Obras completas, ed. Antonio Carreira, Madrid, Fundación Antonio de Castro, vol. I.
Góngora, Luis de (2016) [1994], Soledades, ed. Robert Jammes, Madrid, Castalia.
Góngora, Luis de (2019), Sonetos, ed. Juan Matas Caballero, Madrid, Cátedra.
Groupe μ (1970), Rhétorique générale, Paris, Larousse.
López Piñero, José María (1979), Ciencia y técnica en la sociedad española de los siglos XVI y XVII, Barcelona, Labor Universitaria.
Martinengo, Alberto (2014), “Parlare per immagini. Linguaggio, visione, metaforizzazione”, La deleuziana, Roma: 30-43.
Matas Caballero, Juan; Micó, José María; Ponce Cárdenas, Jesús, eds. (2011), El duque de Lerma. Poder y literatura en el Siglo de Oro, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica.
Orlando, Francesco (1997), Illuminismo, barocco e retorica freudiana, Torino, Einaudi.
Pellicer y Tovar, José de (1630), Lecciones solemnes, Madrid, Imprenta del Reino.
Periñán, Blanca (1997), “Tres (posibles) dudas sobre tres momentos de Soledad I”, en Da Góngora a Góngora. Atti del Convegno Internazionale, Verona, 26-28 ottobre 1995, ed. Giulia Poggi. Pisa, Edizioni ETS: 41-53.
Ponce Cárdenas, Jesús, ed. (2017), Las artes del elogio. Estudios sobre el panegírico, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Ricouer, Paul (2001), La metáfora viva, trad. Agustín Neira, Madrid, Ediciones Cristiandad/Editorial Trotta.
Rousset, Jean (1968), L’Intérieur et l’extérieur. Essais sur la poésie et sur le théâtre au XVII siecle, Paris, Corti.
Salcedo Coronel, García de (1644), Las obras de don Luis de Góngora comentadas por G.S.C., Madrid, Diego Díaz de la Carrera, tomo II, parte 1a.
Salcedo Coronel, García de (1648), Las obras de don Luis de Góngora comentadas por G.S.C., Madrid, Diego Díaz de la Carrera, tomo II, parte 2a.
Salinas, Pedro (1983), Ensayos completos, ed. Solita Salinas Marichal, Madrid, Taurus, vol. III.
Spitzer, Leo (1940), “La Soledad primera de Góngora. Notas críticas y explicativas a la nueva edición de Dámaso Alonso”, Revista de Filología Hispánica, II: 151-76.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.