The Weight of the Voice. The Authority of the Narrator in the Novelas Ejemplares

Authors

  • José Manuel Martín Morán Università degli Studi del Piemonte Orientale Amedeo Avogadro

DOI:

https://doi.org/10.14672/5.2015.1023

Abstract

The narrator of the Novelas ejemplares is present in the story in different ways, depending on the segment where he appears. In the beginning, he exercises tight control of the story, going so far as to predetermine the fate of the characters. In the middle, he gives them the possibility to express themselves, their wishes or their opinions, but he is also directly involved with forms of metalepsis aimed at renewing the communicative contract with the reader. In the end, the narrator returns to take control of the narrative, appearing in many cases as direct witness to the facts or closing the story, even with double and false endings. This double attitude situates the narrator half way between the short Italian novella and the modern novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1984), Poética, Aristóteles, Horacio, Boileau, Poéticas, ed. Aníbal González Pérez. Madrid, Editora Nacional: 57-120.

Avalle-Arce, Juan Bautista (2006), “Cervantes: ‘Raro Inventor’. Las Novelas ejemplares (1613), Don Quijote (1615), Persiles y Sigismunda (1617)”, Las novelas y sus narradores, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos: 9-43.

—, (1988), “Cervantes y el narrador infi dente”, Dicenda, 7: 163-72.

Ayala, Francisco (1965), “Nota sobre la novelística cervantina”, Revista Hispánica Moderna, 31: 36-45.

Bachtin, Michail (1979) [1975], Estetica e romanzo, Torino, Einaudi.

Benjamin, Walter (1991) [1936], “El narrador”, Iluminaciones IV. Para una crítica de la violencia y otros ensayos, Madrid, Taurus: 111-34.

Cervantes Saavedra, Miguel de (2001), Novelas ejemplares, ed. Jorge García López. Barcelona, Crítica.

Close, Anthony J. (1981), “Characterization and Dialogue in Cervantes’s Comedias en prosa”, Modern Language Review, 76: 338-56.

Díaz Migoyo, Gonzalo (1987), “La ficción cordial de El amante liberal”, Nueva Revista de Filología Hispánica, 35: 129-50.

García López, Jorge (1999), “Finales de novela en las Ejemplares”, Anales cervantinos, 35: 125-92.

—, (2001), “Prólogo”, Miguel de Cervantes Saavedra, Novelas ejemplares, ed. Jorge García López. Barcelona, Crítica: XLIII-CX.

Genette, Gérard (1972), Figures III, Paris, Seuil.

González Rovira, Javier (1996), La novela bizantina de la Edad de Oro, Madrid, Gredos.

Güntert, Georges (1993), Cervantes. Novelar el mundo desintegrado, Barcelona, Puvill.

Hart, Thomas R. (1994), Cervantes' Exemplary Fictions: A Study of the Novelas ejemplares, Lexinghton, University Press of Kentucky.

Lotman, Juri M. (1975) [1970], “Valore modellizzante dei concetti di ‘fine’ e ‘inizio’”, eds. Juri M. Lotman; Boris A. Uspenskij. Tipologia della cultura, Milano, Bompiani: 135-41.

Lozano Reniblas, Isabel (1998), Cervantes y el mundo del Persiles, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.

Lyons, John (1989), Exemplum: The Rhetoric of Example in Early Modern France and Italy, Princeton, Princeton University Press.

Martín Morán, José Manuel (2004), “Identidad y alteridad en Persiles y Sigismunda”, Peregrinamente peregrinos. Actas del V Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, ed. Alicia Villar Lecumberri. 2 vols., Palma de Mallorca, Asociación de Cervantistas, vol. I: 561-91.

—, (2014), “Aspectos del diálogo en las Novelas ejemplares”, “Deste artife”. Estudios dedicados a Aldo Ruffi natto en el IV centenario de las «Novelas ejemplares», ed. Guillermo Carrascón; Daniela Capra con la colaboración de Maria Consolata Pangallo y Iole Scamuzzi. Alessandria, Dell’Orso: 45-68.

Molinié, Georges (1995), Du roman grecq au roman baroque, Toulouse, Presses Universitaires du Mirail.

Riley, Edward C. (1992), “Cómo se termina un relato: Los fi nales de las Novelas ejemplares”, Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Barcelona 21-26 de agosto de 1989, ed. Antonio Vilanova. 4 vols., Barcelona, Promociones y Publicaciones Universitarias, vol. 1: 691-702.

Ruta, Maria Caterina (2012), “Las Novelas ejemplares: refl exiones en la víspera de su centenario”, eHumanista/Cervantes, 1: 41-56 [05-02-2015] http://www.ehumanista.ucsb.edu/Cervantes/volume%201/2%20mariacaterinaruta.pdf

—, (2004), “Los comienzos y los fi nales de las Novelas ejemplares”, Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Burgos-La Rioja, 15-19 julio 2002), eds. María Luisa Lobato; Francisco Domínguez Matito. Frankfurt am Main / Madrid, Iberoamericana / Vervuert: 111-38.

Sáez, Adrián J. (2011), “Acerca del narrador infidente cervantino: El casamiento engañoso y El coloquio de los perros”, Entre lo sensible y lo inteligible: Música, poética y pictórica en la literatura cervantina, eds. José González Maestro; Eduardo Urbina. Anuario de Estudios Cervantinos, 7: 189-209.

Published

2016-12-06