“Mi casa en sus espejos”: refractions of Carlos Barral and his botiga in Calafell in La muchacha de las bragas de oro by Juan Marsé
DOI:
https://doi.org/10.14672/1.2022.1974Keywords:
La muchacha de las bragas de oro, Juan Marsé, Carlos Barral, Calafell, moneyAbstract
The novel La muchacha de las bragas de oro (1978) by Juan Marsé was written as a reaction to the book Descargo de conciencia (1930-1960) (1976) by Pedro Laín Entralgo. Because of that, the author created the character of Luys Forest, a Falangist who tries to manipulate his past. If, on the one hand, Forest shares his ideology with Laín Entralgo, on the other hand he shows various traits of Carlos Barral and lives in an environment, that of Calafell, absolutely familiar to the editor. In fact, when analysing the memoirs of Barral, his complete poetry and his diaries, it is possible to find out conspicuous traces of his presence in the novelist’s text that reveal some characteristics of Marsé’s writing and also their intellectual affinity.
Downloads
References
Azúa, Félix de (2008), “Un novelista cambia de camisa”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 306-08.
Barral, Carlos (1990), “Debate con Carlos Barral (Coloquio Internacional de la Universidad de Provence)”, Revista de Occidente, 110-111: 148-60.
Barral, Carlos (1993), Los diarios / 1957-1989, ed. Carmen Riera, Madrid, Anaya & Mario Muchnik.
Barral, Carlos (2008), “Cadáver exquisito”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 309-12.
Barral, Carlos (2016a), Memorias, ed. Andreu Jaume, Barcelona, Lumen.
Barral, Carlos (2016b), Usuras y figuraciones. Poesía completa, ed. Andreu Jaume, Barcelona, Lumen.
Bonet, Laureano; Valls, Fernando (2010), “Fragmentos de una conversación”, Ínsula, 759: 3-12.
Caballé, Anna (1991), “Nostalgia de un personaje (El ciclo memorialístico de Carlos Barral)”, Revista de Occidente, 121: 83-97.
Caballero Bonald, José Manuel (1990), “Barral y el personaje de sus ‘memorias’”, Revista de Occidente, 110-111: 73-78.
Cifre Wibrow, Patricia (2011), “Conflicto entre memoria y entre generaciones: La muchacha de las bragas de oro de Juan Marsé y Stille Zeile sechs de Monika Maron”, Iberoamericana, 11/41: 7-23.
Colchero Dorado, Rosario (2016), “Memoria y erotismo: representaciones metafóricas de la violencia franquista en La muchacha de las bragas de oro de Juan Marsé”, Hispanófila, 178: 97-114.
Cruz, Juan (2008), “El poeta lo sabía”, El País [01/04/2021] <https://elpais.com/diario/2008/08/17/domingo/1218945156_850215.html>
Cuenca, Josep Maria (2015), Mientras llega la felicidad. Una biografía de Juan Marsé, Barcelona, Anagrama.
Dalmau, Miguel (2010), Jaime Gil de Biedma, Barcelona, Circe.
García Montero, Luis (2008), “Si te dicen que Marsé”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 58-62.
Gil de Biedma, Jaime (2012), Las personas del verbo, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
Jaume, Andreu (2016), “Prólogo”, Usuras y figuraciones. Poesía completa, ed. Andreu Jaume. Barcelona, Lumen: 7-50.
Laín Entralgo, Pedro (2003), Descargo de conciencia (1930-1960), Barcelona, Galaxia Gutenberg.
Luna, Alfons (2015), “A la sombra de Barral”, La Vanguardia [01/04/2021] <https://www.lavanguardia.com/obituarios/20150812/54435771613/yvonne-hortet-sombrabarral-obituario.html>
Mainer, José-Carlos (2008), “Juan Marsé o la memoria en carne viva”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 66-76.
Marsé, Juan (1979), La muchacha de las bragas de oro, Barcelona, Planeta.
Marsé, Juan (2008), “Autorretrato (I)”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 27-28.
Marsé, Juan (2015), Rabos de lagartija, Barcelona, Debolsillo.
Marsé, Juan (2021), Notas para unas memorias que nunca escribiré, ed. Ignacio Echevarría, Barcelona, Lumen.
Martín Gaite, Carmen (2008), “Retocar el pasado”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 313-15.
Maurel, Marcos (2010), “Cervantes y Marsé”, Ínsula, 759: 16-19.
Oliart, Alberto (1990), “Carlos Barral: el hombre y el escritor (Recuerdos y consideraciones)”, Revista de Occidente, 110-111: 21-50.
Ordóñez, Marcos (2008), “La obra de Marsé en el cine”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 98-113.
Otero Barral, Malcolm (2016), “Epílogo”, Usuras y figuraciones. Poesía completa, ed. Andreu Jaume. Barcelona, Lumen: 307-11.
Riera, Carmen (1993), “Introducción”, Los diarios / 1957-1989, ed. Carmen Riera. Madrid, Anaya & Mario Muchnik: 11-28.
Riera, Carmen (2008), “El río común de Juan Marsé y Jaime Gil de Biedma”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 189-212.
Rodríguez, Juan (2007), “Juan Marsé, una mirada irónica sobre la Transición (los textos de ‘Por Favor’ 1974-1978”), ALEC, 32/1: 139-78.
Rodríguez, Juan (2009), “Entre memoria y ficción: una vuelta por el realismo de Juan Marsé”, Ínsula, 755: 3-6.
Rodríguez Fischer, Ana (2010), “Introducción”, Si te dicen que caí, eds. Ana Rodríguez Fischer; Marcelino Jiménez León. Madrid, Cátedra: 11-92.
Samaniego, Balbina (1993), “Entrevista con Juan Marsé”, ALEC, 18/1-2: 375-88.
Serrano, Manuel (1983), Esta es mi tierra – Calafell de Carlos Barral, TVE [21/02/2022] <https://www.rtve.es/play/videos/esta-es-mi-tierra/esta-tierra-calafell-carlos-barral/2440686/>
Valls, Fernando (2009), “Teoría y práctica de la aventi en Juan Marsé”, Ínsula, 755: 23-27.
Vila-Matas, Enrique (2008), “Un pirata del Caribe”, Ronda Marsé, ed. Ana Rodríguez Fischer. Canet de Mar, Candaya: 148-52.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista está publicada bajo la licencia Creative Commons CC-BY.